For ikke lenge siden lanserte Daimler AG nye dieselmotorer i Mercedes-Bens Sprinter. Dette er de samme motorene som mer eller mindre samtidig i diesel-utgavene av personbilen i C- og E-klasse. De fire-sylindrede motorene er på ca. 2,2 liter, og er egentlig den samme motoren, men programmert til hver sitt bruk. Det som skiller dem fra tidligere små dieselmotorer er at de har to kontrarotarende aksler på hver side av veivakselen, såkalte Lanchester aksler. Disse bidrar i vesentlig grad til å redusere vibrasjoner, og dermed også støy.
Vito har også fått den samme seks-trinns gearkassen som Sprinter, med stor spredning av utvekslingene, med andre ord med lavt første og høyt sjette.
Men det som er mest oppsiktsvekkende og gjør nye Vito nærmest til en sensasjon, er at karosseriet, som ser nesten ut som før, er blitt bearbeidet slik at tradisjonell romlestøy som man lett forbinder med slike kassevogner, er blitt borte. Versjonen med høyt tak som den på bildet var sensasjonelt støysvak.
Les mer om nye Sprinter i neste nummer av BNT.