Registreringstallene for juni ga all mulig grunn til optimisme. Hvis månedstallene hadden fortsatt som i juni ville vi ha fått et totalmarked i 2010 mye bedre enn de pessimistiske bilimportørene prognostiserte. Nå viser det seg at pessimistene sannsynligvis får rett, nemlig at totalmarkedet over 16 tonn neppe kommer til å ende mye over 2200 biler. Og det er lavt, historisk sett.
Men månedstallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken, OFV, har også gitt uklare signaler på andre måter. Blant annet var Volvo tilbake på tronen en kort stund, etter at de ga fra seg førsteplassen til Scania for et par år siden. Men også her har trenden snudd, selv om det nå er jevnere enn på øenge. Pr. 31.8. ligger Scania først med en markedsandel på 38,0 prosent, mens Volvo har 35,6 prosent. Men det betyr at de to svenskene til sammen også dominerer markedet mer enn på lenge. Til sammen har de 73,6 prosent av markedet hittil iår, mens tilsvarende tall for samme periode ifjor vvar 69,1 prosent.
Taperen synes å være MAN, som fra 13,3 prosent markedsandel etter åtte måneder ifjor i samme periode iår fortsatt bare er på 6,7 prosent. Iveco holder seg satdig over den magiske 1,0-grensen, mens DAF ligger på 4,0 prosent, mot 2,5 prosent i samme periode ifjor.