Utredningen viser at det er teknisk mulig å innføre en treffsikker veiavgift for tunge kjøretøy. Sammenliknet med dagens avgiftssystem for tungtransporten ved dieselavgift og vektårsavgift vil en slik avgift kunne gi samfunnsøkonomiske gevinster. Det er imidlertid store usikkerheter knyttet til kvantifiseringen av samfunnsøkonomisk nytte og kostnad ved et nytt system. Utredningen viser videre at den samfunnsøkonomiske gevinsten av å legge om til en veiavgift for tunge kjøretøy ser ut til å være minst like stor eller større enn de årlige systemkostnadene.
Finansdepartementet har ikke tatt stilling til om det bør innføres en veiavgift for tunge kjøretøy, og vil vurdere utredningen før det tas stilling til om en slik veiavgift skal utredes nærmere. Det må utredes nærmere tekniske og praktiske forhold knyttet til utforming av en avgift, regelverk, innkreving, kontroll mv. Finansdepartementet vil i første omgang komme tilbake med en omtale av saken i forbindelse med statsbudsjettet til høsten.
NLF har vært representert i en referansegruppe som har fulgt utredningsarbeidet. Referansegruppen har bestått av berørte departementer, direktorater, næringsorganisasjoner og arbeidstakerorganisasjoner.
Utredningen og nærmere informasjon finnes på Finansdepartementets nettsider - lesher
Finansdepartementet har ikke tatt stilling til om det bør innføres en veiavgift for tunge kjøretøy, og vil vurdere utredningen før det tas stilling til om en slik veiavgift skal utredes nærmere. Det må utredes nærmere tekniske og praktiske forhold knyttet til utforming av en avgift, regelverk, innkreving, kontroll mv. Finansdepartementet vil i første omgang komme tilbake med en omtale av saken i forbindelse med statsbudsjettet til høsten.
NLF har vært representert i en referansegruppe som har fulgt utredningsarbeidet. Referansegruppen har bestått av berørte departementer, direktorater, næringsorganisasjoner og arbeidstakerorganisasjoner.
Utredningen og nærmere informasjon finnes på Finansdepartementets nettsider - lesher