Man regner med en ekstra proveny til staten på 600 millioner kroner årlig, men i forslaget fremkommer ikke hvor store administrasjonskostandene blir. NLFs danske søsterorganisasjon, DTL frykter en administrasjonsbombe. Det bygger de på at regjeringen i sin pressemelding sier at de baserer seg på et kjent veibrukeravgift-system, som allerede er i bruk i utlandet. Dermed antar DTL at hele 30 prosent eller mer, altså rundt 500 millioner kroner årlig vil gå til administrasjon. DTL håper ikke at regjeringen tenker å kopiere det tyske Maut-systemet, som er krevende både når det gjelder teknikk og administrasjon og som verken er grønt, intelligent eller påvirker trafikkadferden.
Ifølge TTN, Transport tidende, mener DTL at regjeringen bør vente på et system som kan kutte ned på køene og samtidig koste mindre å administrere. De ser det også som avgjørende at den nye brukeravgiften ikke skal føre til et samlet høyere avgiftstrykk på transportnæringen. Samtidig signaliserer DTL tydelig at de kan være en medspiller for regjeringen i forsøket på å finne en løsning som er godt brukbar og ikke fører til konkurransevridning for danske transportvirksomheter.
Danmark er fra før med i Eurovignette-systemet, men vi har ikke fått noen informasjon om hvordan danske myndigheter vil kombinere disse.