Zeros forslag bærer preg av en realisme i forhold til mulighetene for å få gjennom forslag som reduserer statens provenyinntekter. Forslagene skal sikre den samme totale avgiften som i dag, men med en vriding mot sterkere vekting av CO2-komponenten. I forslaget vil vanlig, fossil diesel ha en CO2-avgift per liter på kr. 3,26 og en autodieselavgift på kr. 0,88, til sammen kr. 4,14. I dagens system er CO2-avgiften på kr. 0,58 og autodieselavgiften kr. 3,56, til sammen kr. 4,14. Biodiesel har ikke CO2-avgift, og med den samme autodieselavgift som på fossil diesel, vil det bli en prisforskjell mellom biodiesel og fossil diesel på 1,50 kroner. Zero mener at dette trolig vil gjøre biodiesel konkurransedyktig mot fossil diesel.
Blant innlederne var også et politisk panel, som besto av Erna Solberg (H), Ola Elvestuen (V), Dag Ole Teigen (Ap) og Inga Marte Thorkildsen (SV). Innføringen av autodieselavgift på biodiesel, som kom som et sjokk i fjorårets statsbudsjett, kom nær sagt selvsagt også opp på seminaret, uten at noen representant for regjeringspartiene viste vilje til å revurdere dette.
Se Zero sitt forslag til endring i avgiftssystemether
Blant innlederne var også et politisk panel, som besto av Erna Solberg (H), Ola Elvestuen (V), Dag Ole Teigen (Ap) og Inga Marte Thorkildsen (SV). Innføringen av autodieselavgift på biodiesel, som kom som et sjokk i fjorårets statsbudsjett, kom nær sagt selvsagt også opp på seminaret, uten at noen representant for regjeringspartiene viste vilje til å revurdere dette.
Se Zero sitt forslag til endring i avgiftssystemether