Problemet, slik Statens vegvesen beskriver det, er at den største tillatte lengden for motorvogn med semitrailer blir overskredet, fordi lengden fra semitrailernes king-pin til containerens bakerste punkt overskrider 12 meter, som er den største tillatte lengden etter dagens regelverk.
Dette skaper logistikkproblemer, da 45 fots containere blir benyttet på både skip og jernbane.
Vegdirektoratet vil fremme forslag om å innføre en bestemmelse i det norske regelverket for å tillate transport av 45 fots containere, i tråd med at EU-kommisjonen allerede i 2006 åpnet for at medlemslandene selv kan innta bestemmelser i sitt regelverk om dette. Det vil bli gjort i forbindelse med det pågående arbeidet med revisjon av bestemmelsene i forskrift om bruk av kjøretøy på offentlig veg. Men det å få på plass et nytt regelverk, vil ta tid. Derfor har Vegdirektoratet nå gitt et generelt unntak fra kravet til maksimal avstand på 12,00 meter fra senter king-pin til semitrailerens bakre begrensning. Unntaket gjelder transport med semitrailer direkte fra/til sjøtransport eller jernbane frem til bestemmelsessted.