Mye tyder på at fremtiden fortoner seg lysere nå enn hva den har gjort på lenge. I hvert fall synes det som om investeringslysten er tilbake i fullt monn. Det er et betydelig oppdemmet utskiftingsbehov etter flere magre år som nå er i ferd med å bli reparert.
Det er også mulig at den pågående maktkampen mellom Scania og Volvo kan bidra til den betydelige økningen i registreringene. I årets tre første måneder har Scania en ørliten ledelse på 304 biler mot Volvos 298. Differansen var enda mindre ved utgangen av februar, men Scania vant mars måned med tre biler! Men samtidig har også Mercedes-Benz og MAN forbedret stillingen siden ifjor. De er med andre ord med i kampen for fullt sammen med Scania og Volvo. Dette har gått sterkt ut over de små.
DAF er størst av de små, men med bare 2,0 prosent markedsandel hittil iår, mot 3,9 prosent på samme tidspunkt ifjor - og 16 registrerte biler hittil iår - jubler de neppe i Råde. Enda verre ser det for Iveco, som klarte å etablere seg med mer enn en hel prosents markedandel for et par år siden. Hittil i år har de bare klart 0,5 prosent. Det betyr at de har levert 4 biler over 16 tonn i første kvartal 2011. Det er ikke mye. Renault på nest siste plass har lvert 7. Ikke mye å bli feit av det heller.
DAF har hatt liten suksess med de mindre bilene hittil iår også, mens Iveco er definitivt størst av de tre små i klassene 7 til 10 tonn og 10 til 16 tonn. Men som vi har gjentatt til kjedsommelighet - her er det små tall. Det kan illustreres veldig greit ved å se på kombinasjonen Mercedes-Benz og Fuso i disse to klassene. Disse to merkene, begge fra Daimler AG og importert av Bertel O.Steen AS, står for 50 registreringer av totalt 111 biler med totalvekt mellom 7 og 16 tonn.