Bakgrunnen for bedriftsbesøkene er at Kommisjonen har grunn til å tro at de aktuelle produsentene kan ha forbrutt seg mot EUs antitrust-regler, som forbyr karteller og annen type restriktiv forretningspraksis, samt misbruk av en dominerende markedsposisjon.
Representantene fra Kommisjonen hadde følge med representanter fra de relevante nasjonale konkurransemyndighetene.
Ifølge Hyldrup Larsen, er uanmeldte inspeksjoner et første steg mot å avdekke aller å avkrefte mulig konkurransehindrende forretningsførsel. Han understreker at det faktum at Kommisjonen går til slik inspeksjon, ikke automatisk betyr at disse lastebilprodusentene virkelig har forbrutt seg mot konkurranseloven. Bedriftene har en lovfestet rett til å forsvare seg og bli hørt i antitrust-undersøkelsene.
Det er ikke satt noen frist for når undersøkelsene skal være fullført. Hvor lang tid de vil ta, avhenger blant annet av hvor komplekst hvert tilfelle er, i hvilken grad bedriften samarbeider med Kommisjonens representanter og, selvsagt, selskapenes rett til å forsvare seg.
Scania opplyste tirsdag på sin nettside at de er blant dem som har hatt besøk og er gjenstand for en gransking i EU-kommisjonen for «utilbørlig utveksling av informasjon». -Scania kommer til å samarbeide fullt ut med Kommisjonen i forbindelse med granskingen, skrev selskapet i en pressemelding.