For mange lastebilbedrifters vedkommende er dieselkostnaden den største kostnadskomponenten, og vil kunne utgjøre fra 20 til 30 prosent av de samlede kostnader.

Med en økning i dieselprisen på f. eks 15 prosent vil de samlede og løpende driftskostnader komme til å stige med 3 til 6 prosent.

NLFs konjunkturundersøkelse for 2010 viser lave driftsmarginer, og en stram likviditet i lastebilbedriftene. Derfor vil denne økningen for mange bedrifter kunne få alvorlige konsekvenser dersom økningen i dieselprisen ikke straks blir kompensert ved en justering av transportprisene eller ved et direkte drivstofftillegg på fakturaen som sendes til vareeieren.

En del lastebilbedrifter har allerede en klausul i sine kontrakter, som åpner for slik justering. Dette begynner å bli vanlig, men fremdeles er det mange som ikke har sikret seg.

Lastebileieren må selv sørge for at kunden betaler det transporten koster, også når oljeprisen fyker i været. Så må transportkjøperen igjen få dekket denne kostnadsøkningen fra sine kunder.

NLF har erfaring for at det ofte er bortkastet tid å gjøre et fremstøt mot myndighetene for å få satt ned de offentlige avgiftene i takt med utviklingen i dieselprisen. En slik fluktuerende avgift har myndighetene sagt klart nei til flere ganger tidligere. Det kan NLF ikke slå seg til ro med. Derfor må vi slåss på to fronter:

  • Vi må gjøre det klinkende klart for alle NLF-medlemmer at den eneste måten å sikre seg mot uforutsette hopp i de faste kostnadene, er å ha en klausul i avtalene om dette.
  • Samtidig må vi som forbund rette kraftige henvendelser til myndighetene og gjøre dem oppmerksom på hvor alvorlig situasjonen er – gjerne i allianse med andre aktuelle organisasjoner.

Går vi tilbake i tid og ser på konsekvensene da dieselavgiften ble satt kraftig ned i 2001 og hvem som satt igjen med gevinsten, er svaret tydelig: Vareeieren!

Dieselkostnaden er en direkte kostnad, som skal dekkes inn gjennom den prisen lastebilbedriften tar for den tjenesten bedriften selger. Altså på samme måten som det gjøres i næringslivet for øvrig. En løsning er å få kompensert denne økningen gjennom et drivstofftillegg eller en regulering av transportprisen. Reguleringen må fastsettes av den enkelte lastebilbedrift ut fra den faktiske situasjonen bedriften står overfor. Det er nettopp dette alle flyselskapene og de store speditørene i dagens situasjon holder på med – et drivstofftillegg på fakturaen til kunden.

Vårt råd er enkelt: Bruk tid på utarbeidelse av avtalen, og i dette arbeidet er også NLFs kostnadsindeks et nyttig verktøy.

Ivar Goderstad
Rådgiver/siviløkonom
NLF