Den Stavanger-baserte bedriften Nordic LNG har inngått en langsiktig avtale med danske Anneberg Transport AS om transport av gass fra Stavanger til Hafslund Energi i Oslo. Langvarig spaning har avdekket at alle transportene som har gått fra Stavanger til Oslo har vært utført med utenlandskregistrerte biler.
Da NLF og TransportMagasinet begynte å grave i saken meldte mange seg, og alle kunne bekrefte at transportene har gått med to vogntog hver natt, og bare utenlandske trekkvogner er blitt brukt. Dette er åpenbart i strid med norsk kabotasjelovgivning. Hafslund ønsket, så snart det ble blest om saken, å stanse mottak av gassen. Ifølge NRK Rogaland har Hafslund varslet Nordic LNG om at det inntil det er avklart om det foreligger forhold som bryter med kontrakten ikke vil motta leveranser fra Nordic LPG.
- Dette gjør Hafslund rett i. Dersom etterforskningen viser at at transportene ikke er lovlig utført må også Nordic LNG straffes, sier juridisk direktør Robert Aksnes i NLF. Det er ingen tvil om at regelmessig, planlagt bruk av et utenlandskregistrert vogntog i innenlandskjøring i Norge er ulovlig. Det er heller ingen tvil om at også oppdragsgiver medansvarlig for den ulovlige transporten. Kabotasjereglene sier meget klart og tydelig at innenlands kjøring med utenlandsk materiell skal være tilfeldig og ikke planlagt, og at det kun skal foretas tre turer i løpet av en 7-dagers periode.
Kabotasjereglene sier klart og tydelig at innenlands kjøring med utenlandsk materiell skal være tilfeldig og ikke planlagt, og at det kun skal foretas tre turer i løpet av en 7-dagers periode etter at den internasjonale lasten er losset. Er den innenlandske transporten planlagt, kan altså unntaksregelen i kabotasjereglene ikke følges. Da må transporten etter NLFs oppfatning være underlagt Yrkestransportlova, og det stilles krav til blant annet nasjonalt løyve
Ifølge politiet vil den endelige rapporten foreligge mot slutten av uken.