Dette er saken
EU innførte nye regler om kabotasje, som ble gjort gjeldende fra 14. mai 2010. Norske myndigheter har innført reglene gjennom en endret tolkning av de gamle bestemmelsene, men har ikke formell hjemmel til å kreve skriftlig dokumentasjon på den nasjonale transporten. NLF har fått signaler om at vedtagelsen av reglene om kabotasje, ses i sammenheng med andre regler, som ikke vil bli vedtatt med det første.
Få orden på kabotasjereglene nå!
NLF har derfor bedt Samferdselsdepartementet om at reglene om kabotasje vedtas tidligere enn resten av regelverket. NLF har også bedt Samferdselsdepartementet om å starte arbeidet med en kontrollinstruks, slik at effektiv kontroll kan iverksettes samme dag som det formelle regelverk trer i kraft.
I går var adm dir Olav Slaatsveen og juridisk direktør Robert Aksnes i møte med avdelingsdirektør Arnfinn Øen og seniorrådgiver Anne-Lise Junge Jensen i Samferdselsdepartementet for en grundig diskusjon. NLF har pekt på praktiske problemer knyttet til kontroll av kabotasjereglene og kommet med konkrete forslag til hva en kontrollinstruks bør inneholde.
Også oppdragsgivers ansvar
- Med dagens regelverk kan kontrollmyndighetene ikke kreve skriftlig dokumentasjon på den nasjonale transporten. Dette gjør kontrollmulighetene langs vei vanskeligere. NLF har også uttrykt behovet for at oppdragsgiver må ansvarliggjøres, og har foreslått at ansvaret for transportkjøper blir klargjort i veiledningen. Jeg føler at Samferdselsdepartementet har forståelse for problemstillingen, og de har stor forståelse for at de formelle reglene om kabotasje kommer på plass så snart som mulig, sa NLFs Robert Aksnes etter møtet.