Målet må være å få til et treffsikkert og rettferdig system der man betaler etter kjennetegn ved kjøretøyet, samt hvor langt, når og hvor man kjører.
Utenlandske lastebiler betaler i dag ikke for passering i norske bomstasjoner. I tillegg har utenlandske lastebiler ofte med seg betydelige kvanta diesel fra utlandet. Slik diesel har betydelig lavere avgifter enn diesel kjøpt i Norge. En GPS-beregnet veiavgift, som er utredet av SINTEF og Møreforskning, og som vurderes av Finansdepartementet, kan derfor støttes av NLF på visse vilkår.
Betingelser:
At avgiftsnivået, som i utgangspunktet er for høyt i Norge, ikke øker.
At de fleste av dagens veg- og bilavgifter fjernes ved innføring av en GPS-beregnet veiavgift.
At samme betingelser gjelder for utenlandske som for norske lastebiler.
At dagens bompenger innbakes i avgiften slik utredningene foreslår.
At systemet også innføres for personbiler, som er hovedårsaken til køer i rushtiden.
At det finnes løsninger som sikrer at personvernhensyn blir ivaretatt.
At systemet gir lavere avgifter på veier hvor støy og lokal luftforurensning ikke er et problem.
At en omlegging av avgiftene skjer på en forutsigbar måte.