Foretar utbedringer
Oslofjordtunnelen har en stigning på sju prosent og er 7,3 km. lang. For høy fart med påfølgende stor belastning på motor og bremser kan føre til brann i kjøretøyet. Etter den siste brannen i juni, er tunnelen inntil videre stengt for kjøretøyer over 7.5 tonn. Statens vegvesen foretar nå nye analyser av risikoen, i tillegg til umiddelbare forbedringer som bedre skilting, redusert fartsgrense og bedre merking av nødutganger.
Tar ingen sjanser
Vegmyndigheten understreker at de er klar over at restriksjonene medfører en stor ulempe for godstransporten. Det er heller ingen ønskesituasjon å få flere lastebiler gjennom Oslo. Men vegvesenet ønsker ikke å ta noen sjanser og setter liv og helse først. Derfor blir tunnelen stengt for tungtrafikk inntil vegvesenet har fått på plass gode sikkerhetstiltak.
Åpnes i oktober?
Noen av tiltakene skal redusere risikoen for at nye ulykker inntreffer, og andre tiltak vil øke redningssannsynligheten dersom nye ulykker likevel inntreffer. Vi håper at tiltakene som vi nå gjennomfører, vil gjøre det mulig å åpne tunnelen for tungtransport innen utgangen av oktober, men det forutsetter også at brannvernmyndighetene gir sin tilslutning til det planlagte opplegget, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen Akershus Nils-Erik Bogsrud. Han påpeker at samarbeid og dialog med transportnæringen og brann- og redningsetater er avgjørende for det videre arbeidet.