Adm. direktør i NLF, Olav Slaatsveen, ønsket velkommen. Møteleder var NLFs regionsleder i Hedmark og Oppland, Guttorm Tysnes. Han gjorde en meget god jobb ved å lose forsamlingen gjennom dagen på en effektiv og engasjerende måte.
Først ute var juridisk direktør i NLF, Robert Aksnes. Han tok opp problemstillingene overlast og sikring innen anleggskjøring og hvem som har ansvaret. Aksnes var klar på at det ikke bare var sjåførens og arbeidsgiverens ansvar, men også oppdragsgiverens. Hans hovedbudskap var at NLF-medlemmer må si nei når de vet at det er overlast eller lasten ikke er godt nok sikret, og at dette først og fremst er oppdragsgivers ansvar. Deretter pratet Robert Aksnes om utfordringene rundt brøyting og skading på rekkverk, autovern og skilt. Når er det slitasje og når går slitasje over til å bli skade? Kjøre- og hviletidsbestemmelsene ble også tatt opp av Aksnes. Aksnes argumenterte for at overholdelse av kjøre- og hviletidsbestemmelsene er et felles ansvar mellom sjåfør, arbeidsgiver og oppdragsgiver.
Siviløkonom Ivar Goderstad fra NLF tok for seg kalkulering av brøyteoppdrag og gikk grundig inn på hvilke elementer som må være med i kostnadsberegninger. Han presenterte et enkelt program for beregninger, utarbeidet hos NLF.
Brøytebileier Arnold Hauan fra Tromsø-traktene fortalte en åpen og sterk historie om da raset rammet ham og hans familie. Det var et helt ekstraordinært ras, og medarbeiderne fra Norges Geotekniske Institutt hadde vanskelig for å tro det de så da de kom opp dit.
Teknisk sjef Rune Damm fra NLF pratet om piggdekk og brøyting; hvilket regelverk gjelder og hvilke unntak kan vi ta med i beregningene?
Veidekke Industri ved direktør for vedlikehold, Øyvind Moen, var også representert. Han tok for seg regelverket og utfordringene som lå i alt kontraktsarbeidet som Veidekke til enhver tid gjorde. Videre gikk han inn på de krav entreprenørene stiller til kvalitetssystemene som lastebileiere bruker.
Midtveis var det servert deilig lunsj på Bristol, og deltagerne tok gladelig ansvar på dette området. Gjennom hele dagen var det spørsmål og diskusjoner, og alle var enige om at det hadde vært en utbytterik og interessant dag.