Januar 2011 endte med 272 nyregistrerte biler over 16 tonn. Ser vi på de to foregående månedene, altså november og desember ifjor, som endte på henholdsvis 239 og 257 registreringer, ser vi en jevn og pen økning. Går vi tilbake til august ifjor ble det bare registrert 170 nye biler.
2010 endte med 2583 biler over 16 tonn. Det markerer et svært dårlig år. Nå er bilimportørene noe mer optimistiske for 2011. Prognosene har ligget på mellom 3000 og 3300 nye biler registrert i 2011. 272 biler i januar kan antyde at totalen i 2011 kan komme opp i det høyeste av disse anslagene, for hvis man ganger januartallet, 272 med 12, ender vi på 3264. Men hvis februar byr på en fortsatt stigende kurve i tråd med de tre siste månedene, kan vi fort bli så optimistiske at vi tror på 3500 biler. Det interessante ved dette er at det sladrer om en økende optimisme i bransjen, og dermed en forbedret investeringslyst.
Hos Volvo har de åpenbart tatt tran i vinter. For med 42,3 prosent markedsandel i januar er de tilbake på gamle høyder, som vi best husker femten år tilbake da FH 12 var ny, og "alle" skulle ha minst en. Men en måned er for kort tid å trekke noen konklusjon av, og vi er forholdsvis sikre på at Scania kommer til å gjøre noe i februar for å komme a jour.
Mercedes-Benz er fortsatt nummer tre, og MAN øker noe, men neppe i tråd med ambisjonene. De andre, det vil si Iveco, Renault og DAF registrerte til sammen 14 biler i januar, og deler dermed 5,1 prosent markedsandel. Vi ser også at Volvo og Scania til sammen tar et stadig fastere grep om markedet i Norge. Det må være et tankekors for de andre fem.
I de mindre klassene er det tilsvarende mindre tall. Men i 7-10 tonnsklassen er det svært lunkent - 14 biloer mot 29 i januar ifjor. Dette betyr sannsynligvis ikke katastrofe, men at et lite flåtesalg ikke kom i januar! 10-16 tonnsklassen ga 19 registreringer, mot 15 i januar i fjor. Ingen dramatikk der heller, åpenbart.