Fungerende vegdirektør Lars Aksnes, statssekretær i samferdselsdepartementet Lars-Erik Bartnes, lastebilsjåfør Helge Drabløs, stortingsrepresentant (H) Øivind Halleraker, nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund Lars Johnsen, NLFs forbundsstyreleder Per Madsen, direktør i Statens Havarikommisjon for transport Rolf Melum og leder for NHO Transport Jon H. Stordrange opp i debatten. Emnet for debatten var tungbil og trafikksikkerhet.
Også salen deltok, og det første tema som ble tatt opp var etterslepet i veivedlikeholdet. Mens det ble slått fast at både sjåfører og biler ble stadig bedre, ble veiene stadig dårligere. Veiene er nedprioritert siden krigen, slo Per Madsen fast.
Fungerende vegdirektør Lars Aksnes gjorde det klart at når det gjaldt transportstrekninger under 30-40 mil var jernbanen et uegnet transportmiddel. Derfor må lastebilene ha fremkommelighet.
Høyres stortingsrepresentant, og medlem av transportkomiteen, Øivind Halleraker slo også fast at veitransporten er en av de viktigste bransjene i Norge. En rekke andre temaer som angår stor bil og trafikksikkerhet ble tatt opp. Salen var også aktiv når det gjaldt å komme med innspill til debatten.
Det var ingen som bestridte Hallerakers påstand om at transport på vei er en av de viktigste bransjene i norsk næringsliv.
Bildetekst:
Panelet sitter klar til å debattere. Ingen bestridte at transport på vei er en av norsk næringslivs viktigste bransjer.