Samferdselsdepartementet har i brev av 30. april 2009 uttalt at kabotasje skal være midlertidig og tilfeldig, og at transport som baserer seg på et vunnet anbud, som utføres av utenlandsregistrerte foretak, er i strid med reglene om kabotasje og Yrkestransportlova. Dette er regler som er videreført i de nye kabotasjereglene i EU. I et slikt tilfelle, må den innenlandske transporten skje i henhold til norske løyvebestemmelser, utført av transportbedrifter med norske løyver.
Både Norges Lastebileier-Forbund og TransportMagasinet har fått en rekke tips om brudd på løyvebestemmelsene. Så mange tips at politiet ble interessert i saken. Natt til onsdag 19. januar ble derfor to biler med gass fra Skangass AS i Risavika ved Stavanger til Viken Energi i Oslo stanset av politiet idet de nærmet seg Oslo. Den ene trekkvogna var registrert i Danmark, den andre i Tyskland. Begge semitrailerne var registrert i Spania.
NLF og TransportMagasinet har i fellesskap arbeidet med saken, og blant annet drevet omfattende spaning, og kartlagt mønsteret. Dermed kunne politiet følge opp de to bilene da de nærmet seg Oslo natt til onsdag. Begge bilene ble eskortert til Risløkka trafikkstasjon i Oslo hvor de ble grundig kontrollert.
Politibetjent Inge Frydenlund kunne bekrefte at de hadde gjort funn som viste at alt slett ikke var i orden.