NTF og YTF brøt tidligere på dagen forhandlingene med NHO Transport. Arbeidstakersiden begrunner bruddet med for stor avstand mellom tilbudet fra arbeidsgiverne i forhold til de kravene som er framsatt.
Det var dessverre ikke mulig å komme til enighet i forhandlingene. Arbeidstakersiden har fremsatt svært høye krav, og et nytt lønnssystem som gir uholdbare utslag for norsk langtransportnæring. Ifølge de beregninger vi har gjort, vil kravene føre til at tariffbundne bedrifter blir fullstendig utkonkurrert i forhold til norske transportbedrifter uten tariffavtale, og ikke minst i forhold til utenlandske virksomheter, sier juridisk direktør og forhandlingsleder i NLF, Robert Aksnes.
Vi hadde håpet at partene sammen kunne arbeide for å gjøre tariffavtalen til et verktøy for å bedre godstransportsektorens rammevilkår, og bidra til at flere ønsker å innføre avtalen i egen bedrift. Selv om vi på enkelte områder har kommet langt mot en enighet, er likevel avstanden mellom partene stor, sier Aksnes.
Oppgjøret går nå til mekling hos Riksmekleren, som skal forsøke å få partene til å bli enige om en avtale. Dette kan tidligst finne sted 18. mai. Tidspunkt for mekling vil bli nærmere avklart i neste uke.
Arbeidstakerorganisasjonene melder plassoppsigelse fra søndag 20. mai 2012 kl. 24.00. Arbeidsstans kan derfor tidligst skje mandag 21. mai ved arbeidstidens begynnelse.
NTF har varslet plassoppsigelse i følgende bedrifter (ikke mottatt ennå):
YTF har varslet plassoppsigelse i følgende bedrifter:
Varsel om betinget permittering
Det blir sendt ut et eget sirkulære til Norges Lastebileier-Forbunds tariffbedrifter med informasjon om reglene for betinget permittering ved arbeidsstans i egen bedrift. Fremgangsmåte og permitteringsvarsel ligger
her: