I dag, 29. februar, ble transportetatenes forslag til NTP presentert. Norges Lastebileier-Forbund mener det totalt sett er veldig mye oppløftende informasjon i forslaget. Vi er også enige i de utfordringene som vegdirektør Terje Moe Gustavsen skisserte innen veg og vegtransport (les Statens vegvesens pressemelding her). Det er imidlertid en lang vei fra dagens innspill og til faktisk realisering og ferdig finansierte veiprosjekter.
NLF har følgende kommentarer til Statens vegvesen sine vurderinger i forslag til NTP:
Veinettet
NLF setter trafikksikkerhet og fremkommelighet i høysetet. Alle tiltak som bygger oppunder disse elementene, ser vi på som positivt, og vi er glade for at det nå fokuseres på drift og vedlikehold av veinettet. Det satses på å ta igjen det store vedlikeholdsetterslepet, og det er bra. NLF ser det som naturlig at Stortinget satser på det som gagner mest og raskest, nemlig et godt utbygd riksvegnett på kortest mulig tid. Med økte rammer (+ 45 %) får vi det i løpet av 30 år. NLF vil at det skal skje i løpet av 20 år og at det derfor må bevilges enda mer penger enn det som er foreslått. Det er en uttrykt enighet om dette i bransjen, blant annet ble poengtert i NHOs samferdselsløftet.
Døgnhvileplasser
Det er svært skuffende å se at forslaget til NTP inneholder bygging av bare 11 døgnhvileplasser i løpet av 10 år (vi har 9 i dag). I Statens vegvesens handlingsplan 2010–2012 var det planlagt bygging av nærmere 20 døgnhvileplasser på fire år!
Det er snakk om arbeidshverdagen for flere tusen personer innen lastebilnæringen. Vi er underlagt et europeisk regelverk for kjøre- og hviletid. For at norske og internasjonale godstransportsjåfører skal klare å følge dette regelverket, må antall døgnhvileplasser økes atskillig mer enn foreslått, og det må skje raskere enn innen en 10-årsperiode.

Bompenger
Det skisseres enorme bompengeinntekter i forslaget. NLF er prinsipielt imot bompenger. Alternative løsninger må vi imidlertid være åpne for, og ser for oss at noen prosjekter kan bompengefinansieres med inntil 50 % siden de da kan realiseres raskere.
NLF er imidlertid skeptisk til at stadig flere veiprosjekter betinges av bompengefinansiering. Vi nærmer oss et metningspunkt når det gjelder totale bompengekostnader, det går en grense for hva det skal kose å kjøre fra en region til en annen, fra en landsdel til en annen.
Kollektivsatsing
Kollektivsatsing i byene er veldig viktig for god fremkommelighet for godstransportnæringen. Det foreslås betydelige bevilgninger til kollektivtransport og det er NLF positive til. Vi støtter økt innsats på utbygging av kollektiv infrastruktur i de store byene.
Effektiv veiplanlegging
Vi noterer oss også at det fokuseres mye på mer effektiv veiplanlegging i forslaget til NTP, og det er bra. NLF imøteser at tiden fra plan til ferdigstillelse, forkortes betydelig.