Bompenger er bra for bilistene, uttalte finansminister Sigbjørn Johnsen til Hamar Arbeiderblad (HA) i forrige uke. Uttalelsen var et svar på sterk kritikk fra fylkestinget i Hedmark, som mener smertegrensen er nådd for hva bompenger skal finansiere. Brukerne av ny, firefelts E6 fra Jessheim til Kolomoen i Stange må dekke 117 prosent av hva det koster å lage den. Prosenttallet skyldes at man ikke bare betaler for selve vegstrekningen, men også rentene på lånet til bompengeselskapet og hva det koster å kreve inn pengene, skriver HA i denne artikkelen. Det er fylkestinget i Hedmark som har gått inn for bompengefinansiering av denne vegstrekningen, fordi det er et sterkt ønske om å få en firefelts veg snarest mulig.
Finansministeren forsvarer bruken av bompenger med at det medfører ekstrakostnader å betale veger over statsbudsjettet, i tillegg til at en større andel penger til veg vil bety en mindre andel penger til for eksempel sykehus. NLF mener at bompenger er et nødvendig onde, som kan forsvares dersom det fører til at utbygging av riks- og fylkesveger går raskere. Derfor etterlyser NLF tall på at dette faktisk er tilfellet. I likhet med fylkestinget i Hedmark, mener NLF at smertegrensen er nådd når det er snakk om å finansiere 117 prosent av utgiftene til en vegstrekning med bompenger.
Denne saken understreker igjen at det haster med å få på plass en ordning med obligatorisk bompengebrikke for alle tunge kjøretøy som ferdes på norske veger. Norske tungtransportsjåfører er med på å betale for vegstrekningene de deler med utenlandske sjåfører, sier administrerende direktør i NLF, Jan-Terje Mentzoni.
For hver måned som går uten den likebehandlingen en obligatorisk brikke vil medføre, øker skjevheten i konkurransen. En skjevhet som er i norske tungtransportsjåførers disfavør.