Ikke bare ble fem av 38 kontrollerte sjåfører hele 13 prosent tatt for å utføre ulovlig kabotasje på Aarhus Havn sist torsdag; dansk politi erfarte også at transporter ikke kommer til steder der politiet har kontroller. Politiet ble oppringt av to danske sjåfører som kunne fortelle at det var utenlandske lastebiler som skulle ha vært i Aarhus, men som ble holdt tilbake fordi politiet hadde kontroll på havnen.
Hvis transportene var lovlige, kunne de jo bare blitt gjennomført, sier visepolitisinspektør i Østjyllands Politi, Kristian Thomsen, i
en artikkel på transportnyhederne.dk.
Dette gir et sterkt signal om behovet for systematisk kontroll av kabotasje også i Norge, sier Robert Aksnes, juridisk direktør i NLF. Dette behovet var også noe av det NLF tok opp i
møte med Samferdselsdepartementeti begynnelsen av september.
Det danske politiets inntrykk av at noen lastebiler unngår kontroller, kan bety at omfanget er ennå større enn det som er avdekket. I tillegg vitner dette om en form for organisert varsling, som kan bety at ulovlig kabotasje er gjenstand for større systematikk enn vi vet. Listen over grunner til å skjerpe kontrollen på dette området blir bare større og større, understreker Aksnes.