Mandag 3. september sto kabotasje på dagsorden i Samferdselsdepartementet.
Jeg er godt fornøyd med at møtet har funnet sted, og opplevde departementet og Handegard som lydhøre og oppriktig interessert i saken, sier NLFs adm.dir., Geir A. Mo, som innledet møtet.
Etter initiativ fra NLF, møtte Geir A. Mo, Robert Aksnes og Jan-Terje Mentzoni fra NLF, samt representanter fra NHO Logistikk og transport, NHO Transport, Norsk Transportarbeiderforbund, Yrkestrafikkforbundet og Vegdirektoratet i departementet. Der stilte samferdselsminister Marit Arnstads politiske rådgiver, Sigrid Brattabø Handegard, samt en rekke fagfolk, for å diskutere utfordringer og mulige løsninger på problemene med ulovlig kabotasje.
NLFs representanter redegjorde for forbundets forslag til videre arbeid. NLF innser at det dessverre ikke vil bli gjennomslag for oppfordringen fra tidligere i år om å
ta en timeout i all kabotasje, og lanserte derfor at regjeringen bør ta et snarlig nordisk initiativ for å få på plass et felles regelverk for hele Norden. Dette kan i neste runde brukes som brekkstang overfor EU forut for 2014. Videre understrekte NLF at økt kontroll ved grensen er nødvendig, også av det som i utgangspunktet er lovlig internasjonal trafikk. Å luke ut verstingene i forbindelse med teknikk, sikkerhet og miljø tidlig, vil i neste omgang kunne redusere omfanget av ulovlig kabotasje.
Departementet inviterte de tilstedeværene til å komme med innspill til hvordan en kartlegging av ulovlig kabotasje kan foregå. NLF tok i mot invitasjonen og er allerede i kontakt med øvrige organisasjoner for å samordne innspillene.
Her som i mange andre saker er det viktig at alle aktører i bransjen står sammen. Vi vil alle ha lovlige og forsvarlige forhold i bransjen, og vi er alle interessert i å luke ut de som driver ulovlig. NLF skal være spydspissen i dette arbeidet og jeg er derfor svært glad for denne invitasjonen. Hvis dette initiativet kan medføre at vi får klarere definisjoner og en bedre og sikrere oversikt er vi kommet et godt stykke på vei i å gjøre noe med hovedproblemet, avslutter Mo.