NLF har i dag, 10. mai, sendt er
brev til samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa, med en oppfordring om å stoppe mulighetene for kabotasjekjøring i Norge. Det samme har NLFs søsterorganisasjoner, Dansk Transport og Logistikk (DTL) og Sveriges Åkeriföretag (SÅ), til sine respektive ministre.
I brevene viser organisasjonene til at kabotasjereglene har ført til klart uheldige effekter i det enkelte lands transportmarked. Det vises til at EUs regelverk gir mulighet til å oppheve kabotasjereglene ved alvorlige forstyrrelser i markedet. Derfor bes det om at de skandinaviske ministrene tar dette spørsmålet opp med EU-kommisjonen.
Vi mener utviklingen viser at kabotasjereglene gir klart uheldige virkninger i det innenlandske transportmarkedet, sier NLFs administrerende direktør Jan-Terje Mentzoni.
I enkelte deler av landet er det avdekket flere tilfeller av ulovlig kabotasjekjøring. Oppslag i media tyder imidlertid på at bedrifter utnytter at de norske kontrollmyndigheder ikke i tilstrekkelig grad kontrollerer og håndhever at transportører som kommer inn i landet med en internasjonal godstransport, bare har anledning til å kjøre tre kabotasjeturer i Norge. Dette bidrar til at kabotasje får en permanent karakter.
Det er derfor all grunn til å be om at det settes en stopper for kabotasjekjøring nå, og at det gjennomføres grundige undersøkelser av effektene, før kabotasje eventuelt tillates igjen, avslutter Mentzoni.
Les brevet til samferdselsminister Kleppa
her.
Les brevet til infrastrukturministeren i Sverige
her.
Les brevet til transportministeren i Danmark
her.