I et avisinnlegg publisert på Senterpartiets nettsted, spesifiserer Marit Arnstad hva regjeringen tenker om bruk av bompenger for å delfinansiere jernbaneprosjekter. Bompenger skal kun tas i bruk dersom det er et ønske om dette lokalt og de skal også brukes lokalt, skriver hun i artikkelen. Hun understreker også at regjeringen ikke har tatt stilling til om bompenger fra vei skal brukes på jernbane ennå, men at de ber om en faglig vurdering på dette.
Staten har penger nok til å bygge ut jernbanen, understreker NLFs administrerende direktør, Geir A. Mo.
Her pakker Marit Arnstad inn selvfølgeligheter, som skal høres ut som noe nytt. Hun burde heller bruke kreftene sine på å overbevise Finansdepartementet om å bevilge nok statlige penger slik at vi kan få den gode infrastrukturen landet vårt trenger for å transportere gods og folk. Det gjelder både for jernbane og vei, og med hundrevis av milliarder i overskudd hvert år kan det ikke være noen tvil om at staten har penger nok, understreker Mo.
NLF er prinsipielt imot bompenger, men aksepterer at det noen ganger kan være nødvendig for å fremskynde bygging av viktige riks- og fylkesveier. I debatten om hvorvidt bompenger skal kunne brukes til å finansiere jernbaneprosjekter, er forbundet imidlertid klare i sin holdning mot at dette gjennomføres.