Transportøkonomisk institutt (TØI) publiserte nylig en rapport der de har kartlagt kjøretøybranner i norske vegtunneler i perioden 2008-2011. Rapporten er utarbeidet på oppdrag for Statens vegvesen og Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap (DSB).
Tunge kjøretøy overrepresentert
Kartleggingen viser at det var gjennomsnittlig 21 tunnelbranner per år per 1 000 tunneler i Norge. Det er i undersjøiske vegtunneler og tunneler med høy stigningsgrad at brann eller tilløp til brann er hyppigst, selv om det er disse vegtunnelene det finnes færrest av i Norge. I 43,2 % av tilfellene er et tungt kjøretøy involvert. I forhold til andelen tunge kjøretøy i vegtunneler, betyr det høye prosenttallet at de er overrepresentert i denne typen ulykker. Den vanligste årsaken til brann eller tilløp til brann i tunge kjøretøy er tekniske problemer.
Mulige brannfeller
Det som er viktig for å minimere faren for brann er at det blir gjort rent rutinemessig rundt motoren. Ingen former for oljelekkasjer er akseptable, understreker NLFs tekniske rådgiver, Rune Damm.
Det er særlig viktig på dagens biler og ikke minst busser hvor det er mye innkapslinger/deksler som forhindrer støy. Disse er i utgangspunktet bygget i materialer som absorberer lyd, men de absorberer også olje, noe som kan gjøre de til brannfeller.
Damm forklarer at når biler kjører i stigninger som er kraftigere enn vanlig så sliter de også tyngre. I nedoverbakke gjelder dette bremser og i oppoverbakke gjelder det motoren.
Tunnelbrann mer alvorlig
Det skjer nok mange branner utendørs som vi aldri hører om fordi konsekvensene er relativt små, fortsetter Rune Damm.
Men når det begynner å brenne inne i en tunnel så blir det langt mer alvorlig.
Dette er noe rapporten også underbygger. Her i et utdrag fra rapportens bakgrunn og målsetting:
Vegtunneler er vanligvis minst like sikre eller sikrere enn tilsvarende vegstrekninger i fri luft uten vegkryss, avkjørsler, gang- og sykkeltrafikk. Vegtunneler fortjener likevel spesiell oppmerksomhet fra et trafikksikkerhetsperspektiv, blant annet på grunn av katastrofepotensialet ved brann.
Du kan lese hele rapporten her:
Kartlegging av kjøretøybranner i norske vegtunneler 2008-2011. TØI rapport 1205/2012.