At Vegdirektoratet innfører et EU-direktiv med uklare, men betydningsfulle, henvisninger er i beste fall slurvete saksbehandling og i verste fall et forsøk på å slippe de protestene som er nødt til å komme, sier administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo.
Da Vegdirektoratet sendte ut godkjenningsdirektiv 2007/46 på høring, fulgte det med en lang liste med henvisning til øvrige direktiver. Det er en av disse henvisningene som legger tekniske begrensninger på akselløft og som fører til at tradisjonelt, norsk akselløft allerede nektes registrert på nye kjøretøy i Norge. Partene i høringsprosessen, for eksempel NLF, MEF eller NHO Transport og Logistikk, tenkte ikke over denne henvisningen siden den ikke var trukket fram og det ikke på noen måte ble gjort oppmerksom på at her ligger det elementer som høringspartene bør se nærmere på. Godkjenningsdirektivet, med sine henvisninger, ble innført for en drøy måned siden.
Samtidig er bruk av akselløft oppe til diskusjon nå, i en høring med svarfrist først 16. november 2012. Vegdirektoratet har altså på én side allerede innført endringen, mens de på en annen side ber om innspill.
Dette ser ut som en kombinasjon av slett saksbehandling og to avdelinger innen samme direktorat som ikke snakker sammen, understreker Geir A. Mo.
EUs godkjenningsdirektiv erstatter noe som virker og som gir fremkommelighet og sikkerhet på norske vinterveier, med noe som gir stikk motsatt effekt. At Vegdirektoratet enten ikke har sett dette, eller har forsøkt å skjule det, samtidig som de gir et inntrykk av at saken fremdeles er oppe til diskusjon, kan ikke NLF akseptere. Her må Vegdirektoratet rydde opp!
Les også:
Fryktar nytt EU-direktiv skal føre til det komplette vogntogkaoset (sak fra NRK Sogn og Fjordane).
NLF, MEF og NHO Transport og Logistikk ber Vegdirektoratet om møte snarest.