Strekningen mellom Bommestad og Sky er den siste etappen som gjenstår i utbyggingen av firefelts E18 gjennom Vestfold. Fredag la Samferdselsdepartementet frem forslag til utbygging og finansiering av strekningen i statsråd. Planene inkluderer blant annet bygging av 570 meter bru som skal gå delvis over Farrisvannet, toplanskryss ved Farriseidet og ombygging av lokalveisystemet i området. Utbyggingen er estimert å være ferdig i 2017, og vil koste 4,2 milliarder kroner. Hele 3 milliarder skal dekkes inn ved bomepenger.
NLF er fornøyd med at den siste delen av flaskehalsen på E18 forsvinner, men vi er uenige i den håpløse bompengeandelen. Det er helt vanvittig at hele 71 % av utbyggingen skal finansieres gjennom bompenger. Dette er en kort del av en av Norges viktigste hovedveier, og bompengefinansieringen til denne strekningen kommer på toppen av alle andre bompengebidrag som kreves langs veien. E18 er nå, i likhet med andre riksveier, særlig på Østlandet, blitt en eneste stor skatteinnkrevingskasse for staten, understreker Geir A. Mo.
Sentrale myndigheter skyver ofte lokale og regionale myndigheter foran seg når de skal begrunne hvorfor bompengeandelen er så høy. «Vi bare oppfyller lokale ønsker» hevdes det. Etter min vurdering er en slik type argumentasjon helt feilslått. Sentrale myndigheter kan ikke skyve mer eller mindre desperate lokalpolitikere foran seg i slike spørsmål. Sentrale myndigheter har, og må ta, et selvstendig ansvar for vedlikehold og investeringer i vårt stamveinett, avslutter Mo.