Samferdselsminister Marit Arnstad var tydelig på at hun støtter den norske transportnæringen i å sikre like konkurransevilkår, under dagens møte i departementet.
I samtale med NLF, Norsk transportarbeiderforbund (NTF), NHO Logistikk og Transport, NHO Transport og Yrkestrafikkforbundet, lyttet Arnstad og statssekretær Geir Pollestad til innspill og redegjorde for de tiltakene som skal settes i gang fremover.
Fra NLF møtte forbundsleder Per Madsen og direktør for næringspolitiske og juridiske spørsmål, Robert Aksnes. Det var Madsen som talte på vegne av NLF, og han fikk god tid til å presentere forbundets ståsted og hvilke tiltak NLF krever.
Flere av disse tiltakene kom Arnstad oss i møte på,
noe som også er bekjentgjort i en pressemelding etter møtet i dag. Vi er glade for at Arnstad nå orienterer seg i retning sine nordiske kolleger og i likhet med dem tar et klart standpunkt i kabotasjesaken, sier Per Madsen.
Støtter Finland
Vi mener arbeidet til NLA har vært viktig. Både samarbeidet innenfor de nordiske organisasjonene og opp mot Brussel har gjort at også norske myndigheter på et eller annet tidspunkt har måttet komme på banen i kabotasjesaken, understreker Madsen.
Samferdselsministeren gjorde det helt klart at hun støtter den finske tolkningen og at hun aktivt gir sin tilslutning til dette overfor EU-kommisjonen. Både Norge og Danmark vurderer nå å innføre samme strenge tolkning, avhengig av Kommisjonens tilbakemelding. Innenfor gjeldende regelverk vil Arnstad også klargjøre definisjonen på hva et reelt internasjonalt oppdrag er, på samme måte som danskene. På den måten skal man unngå en omgåelse av regelverket der lastebiler kjører inn i landet med halvfull last som "alibi" for så å kjøre nasjonale kabotasjeturer.
Økt kontroll
Under møtet refererte Per Madsen til
NLFs telleaksjon, og hovedkonklusjonene fra denne, med 36 prosent utenlandske lastebiler på de 20 tellepunktene rundt om i landet.
Arnstad understrekte at telleaksjonen ikke er noen offisiell statistikk, men at det gir et godt bilde av omfanget på veien. Det er helt i tråd med NLFs budskap i forbindelse med aksjonen. Det som må gjøres nå, er å finne ut hva disse bilene driver med, forklarer Madsen.
Arnstad er enig i at det er et for stort sprik mellom offisielle statistikker og virkeligheten ute på veien når det kommer til omfanget av utenlandske transportører i Norge, og vil nå ta et initiativ for å kartlegge virkeligheten. Videre erkjente hun det NLF har krevd lenge: Det må økt kontroll til for å sikre like konkurransevilkår.
NLF tilbød å stille sin erfaring og kompetanse til rådighet i en arbeidsgruppe i departementet, der det skal utarbeides forslag til tiltak. Samferdselsministeren merket seg dette.
Dette var alt i alt et positivt møte der vi fikk en bekreftelse på at NLF og NLAs arbeide i kabotasjesaken begynner å få uttelling. Det er ennå en lang vei å gå, men det er godt å se at myndighetene nå anerkjenner at kabotasje er en stor utfordring for næringen, og at de er enige i at det skal foregå lovlig og på like vilkår, avslutter Per Madsen.