Dette viser at justisminister Grete Faremo tar trafikksikkerhet og likebehandling på alvor. NLF har gang på gang påpekt hvor paradoksalt rettssystemet er når et vogntog eller en sjåfør som ikke er skikket til å kjøre på norske veier, får kjøreforbud her i landet men kan fortsette sin trafikkfarlige kjøring i andre land, sier administrerende direktør Geir A. Mo.
I dagens VG står det å lese at justisministeren har gått sammen med sine kolleger i de andre nordiske landene og invitert Polen, Estland, Latvia og Litauen til å inngå et samarbeid. Det de ber om er at Norden, Polen og de baltiske landene skal forholde seg til omtrent samme regelverk og praksis i forbindelse med vogntogulykker med utenlandske kjøretøy i de respektive landene. Invitasjonen vil bli fulgt opp med møter mellom de involverte landene. I følge VG ber de nordiske justisministerne om følgende:
- At førerkortbeslag i ett land også skal gjelde i de øvrige.
- Trafikkbøter utstedt i Norden skal også kunne inndrives i selskapenes og sjåførenes hjemland.
- Vogntog skal kunne holdes tilbake som et effektivt sanksjonsmiddel.
- Utenlandske vogntog skal også kunne avskiltes i de nordiske landene.
NLF har gjentatte ganger foreslått et felles europeisk sanksjonssystem, i tillegg til å kreve at tilbakeholdsretten skal hjemles i lovverket og benyttes. Begge deler vil bidra til trafikksikkerheten og til økt likebehandling mellom norske og utenlandske sjåfører, og det er positivt for bransjen at de nordiske justisministerne nå tar tak.
Det mest logiske er imidlertid et felles europeisk sanksjonssystem som følger opp det felles europeiske regelverket som yrkessjåfører allerede må forholde seg til. Vi mener det er en bedre vei å gå enn å lage særavtaler mellom enkeltland, som utspillet til Faremo og co nå legger opp til. Når det er sagt, så kan dette initiativet være et skritt i riktig retning og vi ønsker justisministeren lykke til, sier Geir A. Mo.
Den avtroppende regjeringen har nå satt i gang mange gode prosesser for veitransportnæringen den siste tiden. Vi forutsetter at den nye regjeringen følger opp dette arbeidet heller enn å starte på nytt med egne utredninger og prosesser, avslutter Mo.