Veiledningen om kabotasjereglene i Danmark er blitt revidert. Endringene gjelder fra 1. september i år, og er ett av tiltakene den danske transportministeren har satt i gang for å demme opp for ulovlig kabotasjekjøring, skriver Trafikstyrelsen på sin nettside.
Blant det som er nytt er en presisering av at tomkjøring inn i landet ikke er å anse som en internasjonal transport. Når man først er i Danmark, teller det derimot som en kabotasjetur dersom man kjører med tomme containere, returembalasje eller lignende. Dette vil derfor regnes som en av de tre tillatte kabotasjeturene i løpet av syv dager.
Videre er det presisert at kontrollørene skal kunne kreve dokumentasjon for den internasjonale transporten, samt hver etterfølgende kabotasjetur som er utført i Danmark. I tillegg til denne dokumentasjonen, har kontrollørene adgang til å etterprøve det som blir lagt frem ved å sjekke for eksempel fartsskriverdata.
Veiledningen sier også ettertrykkelig at den internasjonale transporten som fører til et kabotasjeoppdrag, ikke skal ha kabotasje som formål. Kabotasjekjøringen skal med andre ord ikke være planlagt på forhånd.