Det er ikke bare i transportbransjen at prisene er presset til et slikt nivå at resultatet blir innleie av billig arbeidskraft fra lavtlønnede land. Resultatet som ofte viser seg er at de innleide arbeidstakerne bestilt gjennom underleverandører jobber under uverdige forhold, til dumpede priser og med livet som innsats. Det er sosial dumping i praksis.
Onsdag sto 12 arbeidere frem i TV2-nyhetene. De er alle fra lavtlønnede land og jobber for 50 kroner timen for å bygge Coops nye storlager på Gardermoen. Coop hevder de ikke visste om forholdene, som i tillegg til den lave lønnen innbefattet dårlige arbeidsforhold og boforhold.
Torsdag fulgte TV2 opp med nok en reportasje, der tre støttespillere var ved byggeplassen for å undersøke omfanget. Under besøket snakket støttespillerne med flere, og 25 stykker meldte seg straks inn i Fellesforbundet for å få hjelp til å kreve det de har rett på av lønn og andre vilkår.
Den som kjøper tjenester har ansvaret for at også underleverandørene følger norsk arbeidsmiljølov og gjeldende krav til HMS, understreker direktør for næringspolitiske og juridiske spørsmål i NLF, Robert Aksnes.
NLF har sett det i transportsektoren lenge, men dette brer om seg. Det handler om at store, seriøse aktører ikke er seg sitt ansvar bevisst. En iver etter billige tjenester går på bekostning av deres moralske ansvar. Bevisst eller ubevisst, når den som kjøper tjenesten kun ser på pris og ikke tar aktivt ansvar for å følge opp forholdene til de som leverer tjenestene i siste rekke, bidrar de i praksis til en fremvekst av en sosial underklasse. Anniken Huitfeldt uttaler at det er viktig å styrke arbeidstilsynet. Dette er vi enig i. Nå må myndighetene komme på banen og stille krav til de som kjøper tjenester, avslutter Aksnes.
Les også:
Vareeierne kan ikke snu seg bort
Transportkjøper er medansvarlig!
NLF vil ha etisk bransjestandard