Den 27. februar leverte den nederlandske regjeringen en omfattende og detaljert rapport til parlamentet, der det skisseres forskjellige konsekvenser som kabotasje har for den nederlandske veitransportnæringen. Rapporten konkluderer med at kabotasje under dagens regelverk vil kunne utgjøre 15 prosent kanskje mer av nasjonal transport i Nederland. Regjeringen i landet har erklært at den ikke støtter ytterligere liberalisering på det nåværende tidspunkt, noe den nederlandske transportorganisasjonen TLN har hilst velkommen.
Også gjeldende i Norge
Rapporten bekrefter det NLF har trodd lenge: Kabotasje er en større utfordring enn det offisiell statistikk så langt har fått frem. Erfaringene som man nå gjør seg i Nederland vil også være gjeldende i Norge. Det vil selvfølgelig kunne hevdes at det også vil være forskjeller, men vi tror disse like gjerne kan være til skade som til gavn, noe vi begrunner i det særnordiske kostnadsnivået som gjør særlig det norske markedet ekstra attraktivt for kabotasjekjøring, sier administrerende direktør i NLF Geir A. Mo.
Ikke bare positivt med lavere priser
Direktøren i Nordic Logistics Association (NLA), Søren Hyldstrup Larsen, er positiv til rapporten:
Det er forfriskende å se at en regjering ta sitt ansvar alvorlig og legger frem en analyserapport av høy kvalitet, utført av uavhengige eksperter. Det bør være en lære for EU-kommisjonen når den skal gjøre sine analyser av veitransportmarkedet, uttaler han.
En stor del av debatten om kabotasje har vært drevet av troen på at lavere priser på veitransport er godt for samfunnsøkonomien. Den nederlandske regjeringen tar bladet fra munnen og fremhever hvordan en fattig, utarmet og presset transportnæring ikke vil være til fordel for samfunnet. Rapporten legger også frem en rekke anbefalinger som svarer til de krav NLA stiller for å skape en akseptabel og rettferdig ramme som gjør det mulig for nordiske transportører fortsatt å drive en levedyktig bedrift, understreker Søren H. Larsen.
Norsk regjering må ta standpunkt
Basert på meldinger som NLF får fra medlemmer er det åpenbart at økt kabotasjekjøring også vil medføre økt ulovlig kabotasjekjøring. Et frislipp av kabotasje vil bety enda flere vogntog i grøfta og flere potensielt trafikkfarlige situasjoner.
Den norske regjeringen må derfor på banen raskt. NLF og arbeidstakerorganisasjonene kan ikke bli stående alene i kampen mot trafikkfarlig og næringsfiendtlig frislipp av kabotasje. Den rød-grønne regjeringen må hjelpe oss i å bevare et norsk, nasjonalt transportmarked. Jeg utfordrer derfor regjeringen og statsråd Marit Arnstad til å ta aktivt standpunkt mot ytterligere liberalisering. Samferdselsministeren bør også ta seg en tur til Brussel og sørge for at EU-kommisjonen blir kjent med det norske standpunktet. Jeg er sikker på at hun vil få med seg sine nordiske kolleger på en slik reise, avslutter Geir A. Mo, som har sendt Arnstad rapporten fra Nederland sammen med oppfordringen.
Den nederlandske rapporten konkluderer med:
- Liberalisering vil øke prosentandelen av kabotasjekjøring til over 15 prosent
- Dette vil være ødeleggende for nederlandsktransportnæring
- Det vil i sin tur ha negative effekter for hele den nederlandske økonomien:
- konkurser
- negativ utvikling på lønns- og ansettelsesvilkår for sjåfører
- gods fra jernbane tilbake til vei (også negativt for miljøet)
- Prispresset vil forplante seg til veitransportpriser generelt og ramme markedet som helhet
- Regjeringen i Nederland er også bekymret for om dette vil forplante seg inn i andre transport- og logistikk virksomheter enn de veibaserte
Klikk her for å laste ned et sammendrag av den nederlandske rapporten (på engelsk)
Den nederlandske regjeringen har også satt i gang et arbeid med å se på hvilken effekt kabotasje har på trafikksikkerheten. Konklusjonen av dette arbeidet vil bli presentert senere.