Systemet gir alle EU-land tilgang til en felles kontrollhistorikk. Denne brukes slik at kjøretøy eller virksomheter som har god historikk skal kunne passere veikontroller, mens de som har dårlig historikk med hensyn til miljø og sikkerhet, blir stoppet. Ikke ulikt NonStop-systemet, som er under utarbeidelse til nasjonalt bruk i Norge.
Problemet med å innføre et system som skal gjelde for alle EU-land, er at kontrollsystemene i de forskjellige landene ikke er harmonisert. Det betyr for eksempel at anmerkninger fra kontroll i ett land, kan fremstå mer alvorlig i et annet land.
Nordic Logistics Association (NLA), som NLF er en del av, er bekymret for introduksjonen.
Både borgerlige og liberale medlemmer av EU-parlamentet deler NLAs bekymringer og det har vært mange forslag til løsninger. Men dessverre har Parlamentet fastholdt fokuset på et EU-system for registrering og risikovurdering uten å sikre at det utvikles felles metoder i medlemslandene. I verste fall er vi på vei til samme lappeteppe av kontrollmetoder og sanksjoner som vi ser på området for kjøre- og hviletid i dag, sier NLAs direktør, Søren Hyldstrup Larsen.
Forslaget som skal vurderes innebærer økt kontroll av lastebiler og varebiler langs veien, med utvelgelse basert på risikoklassifisering. I verste fall vil forslaget, hvis det innføres her og nå, være konkurransevridende.
Les mer på NLFs søsterorganisasjon i Danmark, DTL, sin nettside.