Rune Damm, teknisk rådgiver i NLF, deltok i møte med Vegdirektoratet torsdag sammen med NLF-medlem Arne Langseth fra Veøy AS. Fra Vegdirektoratet møtte de Trond Haukås og Arve Måøy, som ville snakke om behov og løsninger for betaling med AutoPASS på ferjer.
AutoPASS på ferjer har vært et krav fra NLF lenge. Det samme har tilpasning av riksregulativet (takstene), der NLF blant annet har fremholdt at takstgruppene må deles inn på nytt, etter nye vogntoglengder. Dette var også noe av det Damm og Langseth tok opp med Vegdirektoratet i møtet.
Vi ga dem en kort innføring i lastebillengder og -kombinasjoner, for å illustrere hvor skjev takstinndelingen kan slå ut i dag, forklarer Rune Damm.
Vegdirektoratet var lydhøre for innspillet og fortalte at de skal se på både riksregulativet og dagens rabattstruktur i det videre arbeidet. De var også interessert i NLFs tips om løsningen på betaling på ferjen mellom Rødbyhavn i Danmark til Puttgarden i Tyskland, der norsk AutoPASS aksepteres som betalingsløsning.
Der har de et system hvor man kan taste inn antall passasjerer og bli belastet beløp etter det. Vi foreslo for Vegdirektoratet at man i Norge bør kunne finne en løsning der man taster inn lengden på vogntoget, forteller Rune Damm.
NLF er invitert til å delta i en referansegruppe i det videre arbeidet. Vegdirektoratet tar sikte på å kunne presentere et konsept for betaling av ferjebillett med AutoPASS i løpet av 2013 eller starten av 2014.