Det er jo ikke tilfeldig at vi har bedt om en utredning av bru, sa Marit Arnstad da hun møtte NLF ved Oslofjordtunnelen i dag, onsdag. Lenger ville hun ikke strekke seg i svaret om hvorvidt det skal gå bru over, eller legges et nytt tunnelløp under, Oslofjorden. Den endelige beslutningen skal tas på bredest mulig grunnlag.
I utgangspunktet har det vært klart at det skal bli et tunnelløp nummer to ved siden av eksisterende tunnel mellom Månå (Drøbak) og Verpen (Hurum). I begynnelsen av året ba imidlertid samferdselsministeren om en utredning for å se på mulighetene for bru i stedet et alternativ NLF er positiv til.
Vi satser for mye på flaks, vårherre og dyktige redningsmannskaper. Det utvikles svært mye energi fra tunge kjøretøyer som kjører ned i en tunnel med 7 % stigningsgrad. Energi som ender opp som varme. Varme som kan bli omgjort til brann, poengterte Geir A. Mo.
Dagens tunnel er ingen god løsning. Glem nytt tunnelløp og bruk ressursene på å planlegge og bygge bru med en gang.
Frp har vært ute i blant annet Østlandets Blad og talt varmt for bru. De mener det er mulig å få oversikt over kostnader og byggeplaner på et halvt år.
Dette kan Frp si fordi de ikke sitter i regjering. Som faglig ansvarlig kan ikke jeg bestemme meg for en av alternativene før jeg har en god utredning til grunn, var Arnstads svar på utspillet.
Les intervju med Marit Arnstad, der hun svarer på spørsmål om kabotasjeregelverk, ferjefri E39 og hovedfokus for de neste fire årene i neste utgave av NLF-magasinet, som kommer i slutten av august!