Statens vegvesen henvendte seg uformelt til næringen i forrige uke, med forespørsel om hva den mente var riktig nivå for gebyr ved kjøring uten bompengebrikke. Vi fikk veldig kort svarfrist, bare tre arbeidsdager. Imidlertid er NLF glad for at vegvesenet tar tak og gjør alt for at dette nå skal komme i mål så fort som mulig. NLF og bransjen ønsker at dette skal være på plass fra årsskiftet og det bidrar vi gjerne til.
Høringen gjaldt hvilket gebyrnivå man bør legge seg på ved unnlatt bruk av elektronisk betalingsenhet etter at ordningen med obligatorisk brikke for tunge kjøretøy er trådt i kraft. Ordningen gjelder selvsagt alle. Imidlertid vil det naturlig nok være utenlandske transportører dette først og fremst vil berøre, siden alle norske seriøse transportører i praksis har elektronisk brikke.
NLF har vektlagt i sitt høringssvar at gebyrnivået må virke avskrekkende:
Det skal ikke lønne seg å unnlate å benytte bombrikke fordi den økonomiske straffen er for liten. Gebyret for å kjøre uten brikke bør derfor ligge på samme nivå som norske transportører blir ilagt ved overtredelse av bestemmelsene om kjøring med merket diesel. Gebyret bør være kr 100 000 ved første gangs overtredelse. Næringen mener videre at gebyret bør dobles ved gjentagelse. Det er viktig at betaling av gebyr må knyttes opp mot gjentagelsestilfeller i samme foretak, ikke samme kjøretøy, påpeker direktør for næringspolitiske og juridiske spørsmål i NLF, Robert Aksnes.
Inndrivelse av gebyr må gjøres effektivt. Det betyr at tilbakeholdsrett av kjøretøy må benyttes inntil gebyret er betalt og bompengebrikke med tilhørende sikkerhet for effektiv betalingsløsning, er etablert, avslutter Aksnes.