Statens vegvesens mulighet til å gjøre en god og helt nødvendig jobb på grensen kan forhindre katastrofer og tap av menneskeliv lenger inne i landet. Det burde være noe å tenke på for de politiske myndigheter som så langt ikke har vært villige til å øke ressursene til SVVs grensekontroller, sier en engasjert adm. direktør, Geir A. Mo.
Hele fylkesstyret i NLF Østfold: Erik Graarud, Erik Hauge, Raymond Nicolaysen, Simen Grimsrud, Ragnar Larsen, Ingar Granly og Jan Yngvar Tømmerholt, samt Erik Rynning, Rune Damm og Geir A. Mo fra administrasjonen, var tilstede under kontrollen, som startet med en orientering ved fagsjef for utekontrollen i Svinesund, Ronny Lindesteg.
Lindesteg ga et solid inntrykk og fortalte om hvordan de fordeler ressursene for å få mest mulig trafikksikkerhet ut av pengene. På Svinesund er det naturlig nok ikke kabotasjekontrollen som er den mest fremtredende, men økt trafikksikkerhet, forteller Geir A. Mo, som synes det var spennende å få være med på en slik kontroll.
Først fikk NLFs representanter en orientering om utekontrollen ved Svinesund. Fra venstre: Raymond Nicolaysen, Ragnar Larsen, Erik Hauge og Ingar Granly. Foto: Rune Damm
Det NLFs delegasjon fikk erfare på forskriftsmessig avstand fra kjøretøyene som ble kontrollert var at SVV gjør en grundig og god jobb med de ressursene de har. Trafikksikkerhet sto i fokus, og alt fra papirer, vekt og varmeutvikling, til visuell kontroll av blant annet dekk og bil ble foretatt. NLFs adm. direktør ble betrygget av at kontrollørene la så stor vekt på trafikksikkerhet.
Samtidig er det skremmende å nok en gang få bekreftet hvor lite ressurser de faktisk har til å gjøre jobben. I forbindelse med innføring av nye vinterdekkbestemmelser er det, etter hva vi fikk opplyst, ikke avsatt økte ressurser for mer kontroll ved grensene. Dette gjør arbeidet til SVV vanskeligere og kan fort vise seg å bli en skandale dersom vi får alvorlige ulykker som følge av manglende kontroll ved grensen og dårlig informasjon nedover på kontinentet om våre nye bestemmelser, sier Mo.
Et ting han bet seg merke i var at svært mange av lastebilene som passerte vektkontrollen kjørte med lite last eller i flere tilfeller helt tom bil.
Hvis dette skjer for å komme i posisjon for å kjøre kabotasje i Norge er det rett og slett skremmende. Det er synd det ikke er tilgjengelig statistikk på dette, det kunne gitt oss gode argumenter i vårt arbeid for å redusere kabotasjekjøringen, avslutter han.
Fra venstre: Geir A. Mo, Erik Graarud, Simen Grimsrud, Jan Yngvar Tømmerholt og Erik Rynning. Foto: Rune Damm