E16 har vært stengt ved Stanghelle siden 17. april, da det gikk flere steinras ved Stanghelletunnelen mellom Bergen og Voss. Omkjøringen går blant annet på riksvei 7 gjennom Hardanger, der biler og vogntog blir stående i flere hundre meter lang kø, mens vegvesenet dirigerer trafikken på den smale veien, skriver NRK Hordaland.
I går meldte Statens vegvesen at arbeidet med å få ned de store steinblokkene over veien var mer omfattende enn de så for seg da de begynte. Veien vil derfor være stengt minst hele denne uka også.
– Dette er et veldig beskrivende bilde av status på veistandarden i Norge. En del av hovedveien mellom Norges to største byer, Bergen og Oslo, har vært stengt i snart en uke, og skal være stengt på ubestemt tid på grunn av steinras. Dette burde jo vært ryddet opp i for lenge siden, i likhet med en nødvendig opprusting av Riksvei 7 langs Hardangerfjorden. Dessverre preges utbyggingen og vedlikeholdet av norske stam- og riksveier av for lite for sent, sier administrerende direktør Geir A. Mo.
– Våre medlemmer som kjører denne veien er naturlig nok veldig fortvilet over situasjonen. Som følge av myndighetenes forsømmelser opplever de en unødvendig stressende og belastende hverdag. Utrolig nok er verken veiutbedring eller rassikring av E16 ved Stanghelle nevnt i NTP for de neste 10 årene heller. Hvor mange ras må til og hvor mange ulykker må til for at myndighetene legger bort sparekniven sin og finner frem anleggsmaskinene i stedet, avslutter Mo.
Som en ekstra stein til byrden er det dårlig skiltet hvor E16 er stengt, og flere vogntog har kjørt helt frem til sperringen før de har fått med seg at de må snu og kjøre en annen vei. Fylkesleder i NLF Hordaland, Jan Ove Halsøy, er intervjuet av NRK Hordaland. Han understreker at feilkjøringen koster både tid og penger, i tillegg til at det gir økte utslipp når kjøretøyene må kjøre lenger enn nødvendig.

SVV oppgir følgende omkjøringsveier:
• Rv. 13 og fv. 7 Voss-Granvin-Norheimsund-Trengereid. Høgdegrense: 4,0 m.
• Fv. 569 og E39, Dalseid (kryss med E16, 3 km nord for Dale)-Eidsland-Modalen-Romarheim-Knarvik-Bergen. Dette er eit godt alternativ for personbilar. Men her er høgdegrensa 3.40 meter og lengdegrensa 12,40 meter. Dette er altså ikkje noko alternativ for store køyretøy. På strekninga Dalseid-Eidsland føregår for tida vegarbeid med noko stenging. Vegen er stengt på kvardagar mellom kl. 10:10 og 12:40. I tillegg kan vegen bli stengt inntil 40 minutt på dagtid (Ring tlf. 175 for informasjon om stenging).
• Fv. 313, Evanger-Nesheim-fv. 344 Eksingedalen-Modalen-E39 Romarheim-Bergen.
• Fv. 7 og fv. 49 Trengereid-Norheimsund-Tørvikbygd-ferje til Jondal-Jondalstunnelen-Odda. Dette er eit alternativ for dei som køyrer over Haukeli. Høgdegrense: 4 meter.
• E39 til Os, vidare med ferje Hatvik-Venjaneset-fv. 48 Eikelandsosen-Mundheim- Gjermundshamn, ferje til Årsnes og vidare til Odda. Dette er eit alternativ for dei som køyrer E134 over Haukeli.
• For dei som køyrer E134 Haukeli kan E134 til Våg og E39 vidare til Bergen også vera eit alternativ.

 

For oppdatert trafikkinformasjon, ring 175.