Planene om fergefri E39 er imponerende, storslåtte og helt nødvendige. For første gang peker en regjering ut en nasjonal korridor og sier at "her skal veien ligge". Det er bra. Vi frykter imidlertid at fokuset de neste 20 årene skal bli de svære fjordkrysningene i form av broer og tuneller, mens folk fortsetter å dø langs krøtterstien mellom fjordene. Staten må også gå inn med en statlig reguleringsplan og fastsette traseene langs korridorene. Hvis ikke frykter vi at endeløse bygdekrangler skal forsinke veiutbyggingen til fordel for fjordkrysningene, sier Geir A. Mo.
Tirsdag 12. mars var han, sammen med Per Madsen, Guttorm Tysnes og Hermann Hansson tilstede fra NLF på NHOs seminar "Veier til vekst", om riksveienes betydning for økonomisk vekst og konkurransekraft i norsk næringsliv. Olav Ellevset, prosjektleder i Ferjefri E39 i Vegdirektoratet var en av de som holdt innlegg. Han presenterte blant annet prognoser som viser en forventet trafikkvekst på flere hundre prosent over og under fjordene. På seminaret ble det også kjent at det forventes en massiv overflytning av gods fra båt til vei langs kysten, som følge av ferjefri E39.
Statssekretær Geir Pollestad fra Samferdselsdepartementet snakket om regjeringens satsing på vei innen 2020, en satsning som er en del av Nasjonal Transportplan for 20142023. Planen blir presentert offisielt i april, men det er allerede lekket flere planer derfra. En av de NLF er mest opptatt av, er at regjeringen lover ferjefritt vestland om 20 år. NLFs landsmøte i 2010 vedtok at NLF ønsker en ferjefri E39, og NLF har E39 som en av sine prioriterte riksveier. Når regjeringen nå presenterer satsingen på denne strekningen, er det imidlertid veldig viktig for NLF å forsikre seg om at trafikksikkerheten har topp prioritet.
NLF har slått fast at vi ønsker oss gul stripe på veiene mellom fjordene før en krysser fjordene med nye broer og tuneller. Seminaret forsterket etter min vurdering vår argumentasjon. Vi er svært glade for regjeringens løfte, men vil passe på at de sørger for å sette trafikksikkerheten øverst på dagsorden når fremdriften skal fastsettes. Vei først! Og mens de bygger veien: Flere fergeavganger og nattåpne fjorder, sier Geir A. Mo.
Fra NLFs side er det helt avgjørende at ting skjer i riktig rekkefølge. Det er dessverre flere eksempler på det motsatte, der tunellen eller broen kommer før opprusting av veien. Det går galt, hver gang. NLF er ikke villig til å ofre flere liv i ulykker langs krøtterstiene som de kaller riks- og europaveier, fordi noen skal setter rekorder i tuneller og broer, avslutter han.
Les også:
E39 må først og fremst trafikksikres
Prioriter trafikksikkerhet på E39!