En gledelig nyhet, som viser at vegvesenet har hørt på fornuft fra NLF og andre som har vært engasjert i saken. Det er administrerende direktør Geir A. Mos kommentar til at Statens vegvesen nå sier nei til å innføre dieselforbud på statlige veier i Oslo.
Dette betyr ikke at vi ikke er bekymret for luftforurensningen i Oslo og andre store byer. Det er vi i aller høyeste grad. Men det må settes inn virkemidler som virker og som gir varige forbedringer. Her er det ikke plass for symbolpolitikk som kun er egnet til å skape forvirring og uro, sier Mo.
NLF håper at det vil komme forslag til tiltak som kan være gode virkemidler mot lokal luftforurensning.
I sommer vedtok Oslo bystyre en innstilling som skulle forby dieseldrevne kjøretøy på kommunale veier i hovedstaden, på dager med høy luftforurensning. De ønsket også en mulighet til å forby gjennomkjøring for tungtrafikk. For at vedtaket skulle ha noen effekt, var de avhengige av at Statens vegvesen gjorde samme vedtak for statlige veier. Utredningen fra Statens vegvesen er nå klar, og til NLFs tilfredshet kommer de altså ikke til å fatte et slikt vedtak. Det vil bli for komplisert å innføre et slikt forbud, det er mangel på gode omkjøringsalternativer og konsekvensene vil bli for store, er blant argumentene vegvesenet begrunner avgjørelsen sin med,
skriver vg.no.
Fra vår side har vi hele tiden argumentert med at et slikt forbud ville være håpløst vanskelig å gjennomføre særlig hvis det også skulle omfatte lastebiler. Når vegvesenet når har satt foten ned vitner det om at de i alle fall har vært villige til å høre på fornuft, når flertallet i Oslo byråd ikke var det, avslutter Geir A. Mo.
Les også:
Dieselforbud virker lite gjennomtenkt
Ikke aktuelt med dieselforbud i de store byene