Kabotasjeadgangen er en unntaksbestemmelse som gir en utenlandsk bil som har losset et lass i Norge en mulighet for å redusere tomkjøringen før lasting av et nytt internasjonalt lass ut av Norge, sier forbundsleder i NLF Per Madsen.
Det kan ikke fungere slik at speditørene og samlasterne baserer viktige deler av sin innenlandstransport på å utnytte utenlandske biler som i stort antall blir tomme hver dag rundt i landet. Det er å sette kabotasjetrafikk i et planmessig og permanent system. Dette er brudd på gjeldende regler som samferdselsministeren ikke kan fortsette å se mellom fingrene på! At noen spekulerer i dette er tydelig når man hører historiene om biler som kommer inn til Norge med én pall som alibi for det internasjonale lasset, det blir å rasere den norske godstransportnæringen, understreker Madsen.
Følgende uttalelse kommer fra Forbundsstyret i NLF, der kravet er et stramt og klart kabotasjeregelverk som blir fulgt opp av kontrollmyndighetene:
Forbundsstyret i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) tar avstand fra NHO Logistikk og Transport (NHO LT) sin nye tolkning av kabotasjeregelverket. Det er verdt å minne om at selve ideen om å tillate kabotasje var å hindre tomkjøring og redusere utslippene fra transport. I tillegg var det helt avgjørende at kabotasjekjøringen ikke skulle skape en permanent eller løpende aktivitet, men være en del av en internasjonal transport.
NHO LTs tolkning legger til grunn at så lenge en utenlandsk transportør ikke utfører mer enn tre kabotasjeturer i Norge innen syv dager etter at den internasjonale lasten er losset, så er det innenfor regelverket. Det mener NLF er i strid med gjeldende regelverk. Dersom NHO LT sin tolkning blir stående, er den etter NLFs mening en fare for den norske lastebilnæringen og vil være med på å undergrave lønns- og arbeidsbetingelser for arbeid utført i Norge.
NLF vil derfor snarest be samferdselsminister Marit Arnstad klargjøre den norske tolkningen av regelverket. NLF krever videre at et stramt og klart regelverk blir håndhevet, slik at vi unngår en utglidning i tråd med det NHO LT legger opp til.
Det er en allmenn oppfatning at aktører som driver omfattende kjøring i Norge, plikter å etablere seg her og følge norske lønns- og arbeidsbetingelser. I tillegg må virksomheten underlegges samme kontrollpraksis som andre norske virksomheter, og følge norske regler om HMS, periodisk vedlikehold, arbeidstidsregler og selvfølgelig betale norske skatter og avgifter. Slik transportvirksomhet kan ikke skjules bak unntaksbestemmelser om kabotasje.
Samferdselsdepartementets rundskriv 1/2012 underbygger NLFs vurdering. Her slås det fast at kabotasje kun kan utføres i en begrenset periode, og at det må ikke skapes en permanent eller løpende aktivitet. Derfor er NHO LT sin tolkning klart i strid med Samferdselsdepartementets rundskriv.
NLF kan ikke lenger akseptere at utenlandske transportører overtar transportoppdrag i Norge uten å være etablert på linje med andre norske bedrifter. NLF krever derfor at samferdselsministeren snarest presiserer den norske tolkningen og rydder unna enhver tvil om hvordan regelverket skal forstås og håndheves. Aktørene i transportmarkedet vil da ha klart for seg hvilke betingelser som gjelder. Statsråden og departementet må på nytt informere og instruere kontrollmyndighetene til å håndheve et oppdatert regelverk.