Dette er veldig interessant og veldig spennende. For første gang har vi tall med validitet og holdbarhet, som beviser svart på hvitt det transportbransjen har hevdet lenge: Ulovlig kabotasje er utbredt, sier administrerende direktør Geir A. Mo.
"Cabotagestudien" er et studie gjennomført av Lunds Tekniske Högskola i Sverige. De har laget en app som kan lastes ned til smarttelefoner, der privatpersoner selv kan taste inn registreringsskiltene på utenlandske lastebiler. Om kabotasjeturen er lovlig eller ikke, vises etterhvert som bilen observeres flere steder. På et nyhetsinnslag på svensk tv i går, avga logistikkforsker ved Lund, Henrik Sternberg, det første inntrykket som har tegnet seg på grunnlag av 162 000 observasjoner: Et stort antall biler som oppholdt seg i Sverige i flere uker av gangen, og som kjørte opptil 40 transporter før de kjørte ut igjen. Se nyhetsinnslag fra SVT her.
Appen kan også lastes ned i Norge, for å registrere utenlandske vogntog her til lands. Ved hjelp av GPS leser den hvor den som rapporterer inn befinner seg. Teknologien ligger altså klar også for norske forhold, men det koster penger å få satt numrene som kommer inn i system.
Vi har akkurat satt i gang med å få på plass samarbeidspartnere som kan finansiere en analyse av tall fra norske veier, forteller Geir A. Mo. I Danmark jobber Dansk Transport og Logistik (DTL) med det samme.
Akkurat nå er innrapporteringen til "Cabotagestudien" midlertidig stengt, men den vil åpne igjen, slik at man kan fortsette å rapportere inn nummerskilt.
Jeg oppfordrer herved alle norske sjåfører til å laste ned denne appen og bruke den aktivt. Så skal NLF sørge for at tallene blir analysert skikkelig. På den måten vil vi få harde fakta å slå i bordet med når vi nok en gang skal be norske myndigheter om å ta tak i kabotasjeproblematikken, avslutter Mo.
Dersom du har smarttelefon kan du laste ned appen via Appstore eller Googleplay (Snarvei finner du her.) NB! Husk å stå parkert når du bruker appen!
Les mer om Cabotagestudien og hvordan man bruker appen i neste nummer av NLF-magasinet!