Utslippene av NOx og NO2 fra tunge kjøretøy med Euro VI motorer kan bli så lave at tunge kjøretøy slipper ut mindre av disse avgassene enn dagens dieselpersonbiler med Euro 5 teknologi og kommer på samme nivå som Euro 6 personbiler. Det viser
TØI rapport 1259/2013, forfattet av Rolf Hagman, Astrid H. Amundsen.
Hagman/Amundsens 46 sider rapport er altså klinkende klar, og vi kan slå fast at det er et imponerende mesterstykke Euro VI-motorteknologi Scania har skapt med sine nye 9 og 13-liters turbodieselmotorer med. Dette betyr at barn og allergikere eller personer med hjerteproblemer går mot bedre tider.
Fortidelig er forseint
En hel bilbransje ropte høyt om faren ved å satse på CO2-rensing alene uten å bli hørt av miljøbevegelsen og den rødgrønne regjeringen i 2007. Det er lett å være etterpåklok og ikke utenkelig at CO2-utslipp fra dieselmotorer kan være et globalt miljøproblem, men det er hevet over tvil at NOX-utslippet (NO2 og forskjellige andre Nitrogendioksydgasser) er det store miljøproblemet i byer. Hagman/Amundsens rapport slår fast at katalysatorene med partikkelfilter i Euro 5/V (personbil/lastebil) som uønsket side-effekt slipper ut fem til ti ganger mer NO2 enn uten partikkelfilter.
Oppsiktsvekkende resultater
Avgasstesten er utført ved VTTs autoriserte avgasslaboratorium i Finland. Bilene har kjørt i Helsinkis bytrafikk og på landevei under realistiske kjøreforhold, i temperaturer på pluss 23 og minus 7 grader. Vi vektlegger dette spesielt, fordi det var TØIs hensikt å finne ut om 2014-kravene til Euro VI-motorene overholdes utenfor den tekniske EU-kjøresyklusen motorene måles etter. Resultatene er rett og slett oppsiktsvekkende mye bedre enn forventet. Bybusser og lette lastebiler med Euro VI-motorer har vesentlig mindre NOx-utslipp enn personbilen med Euro 5-krav. På landeveien er lastebilens utslipp nærmest ubetydelige, men også der om lag halvparten av personbilens og på nivå med Euro 6-nivået til personbilen.
Alltid en reservasjon
Rapporten sier riktig nok videre at resultatene er lovende men usikre, og bør følges opp med flere målinger. Det finnes usikkerhetsmomenter. Vil for eksempel Euro VI-motorene fra DAF, Mercedes-Benz, Volvo, Renault, MAN og andre oppnå de samme gode resultatene? Vi velger å tro det. Mercedes-Benz har allerede oppfylt kravene til Euro VI i mange av sine Euro V-motorer. Lastebilprodusentene er også konkurrenter. Selv konsernsøstre sloss seg i mellom om markedsandeler.
Les hele rapporten her.
For ordens skyld: Det heter Euro 5 når det er snakk om personbil og Euro V når det er snakk om lastebil.
Denne artikkelen står også på trykk i NLF Magasinet nummer 7.