NLF-medlem Audun Tandberg er utrettelig i sin kamp for å få politikerne til å se hvor dårlig veistandarden er i Norge. Derfor har han og selskapet Terje Tandberg Transport nok en gang utfordret en politiker i transport- og kommunikasjonskomiteen til å prøve å kjøre lastebil på våre dårlige veier. Forrige gang var det Anne Marit Bjørnflaten som måtte til pers. I dag var turen kommet til nestlederen i komiteen,Bård Hoksrud (FrP), og han innrømmet gladelig at han var nervøs før kjøring:
Sjåfør med dressjakke er sjeldent syn. Den jakka forsvant fort! (Foto: NLF/Kari Brun Ågotnes)
Jeg er spent og litt nervøs. Jeg tenker på de som har sjåførrollen som yrke; hver dag drar de ut som sjåfører, og risikerer å komme hjem som sosialklienter som følge av ulykker, poengterer Bård Hoksrud. Audun Tandberg viste ham venstre sidespeil som var litt smadret.
Slik er venstre sidespeil på nesten alle bilene våre fordi det er så trangt og ufremkommelig på veiene. Et helt nytt speil koster rundt 10 000,- understreker Tandberg. Han forteller om daglige nesten-uhell som følge av møter mellom to tunge kjøretøy på smale veier.
Venstre sidespeil med tydelig skade. (Foto: Audun Tandberg)
Mangeårig medlem og grunder Terje Tandberg benyttet anledningen til å fortelle politiker Hoksrud hva han mente om norske veier. Terje er oppgitt over at ikke i hvert fall hovedfartsårene er mye bedre.
Se til Sverige, der er hovedfartsårene samt tilliggende veier perfekte. Der kan man slappe av og nesten kose seg når man kjører. Da gjør det mindre at deler av veinettet er noe dårligere. Men her i Norges rikeste land så er alle veier dårlige! Det finnes knapt hovedfartsårer; Lindesnes Nordkapp hadde vært naturlig som en topp utbygd hovedvei. Men nei, her er alle veier dårlige og man sitter i helspenn hver gang man er ute og kjører, sier Terje oppgitt.
Det var en god diskusjon og meningsutveksling mellom engasjerte transportaktører, og Terje Tandberg (t.h.) fortalte om mange utrolige historier fra norske veier. (Foto: NLF/Kari Brun Ågotnes)
Terje Tandberg kjørte så frem en semitrailer på rundt 15 meter, og ca. 20 tonn. "Kjørelærer" Audun Tandberg tok først med Bård Hoksrud på en runde inne på området ved Modum Lastebilsenter/Nedmarken Kafe hvor han fikk en grundig gjennomgang. Så fikk Hoksrud prøve selv; først inne på området og så bar det ut på fv. 35, opp mot Vikersund til han snudde på Tyristrand og kjørte tilbake til Nedmarken Kafe. Etter prøvekjøringen var han om mulig enda mer tydelig:
Jeg har så stor respekt for denne yrkesgruppen! Det er noe helt annet å kjøre selv. Det er en stor utfordring å føre et tungt kjøretøy.Jeg ble overrasket over hvor vinglete kjøringen ble som følge av dårlig vei. Man har så lite slingringsmonn når man møter andre biler, og har autovern på begge sider og beslutnings må tas med én gang, Det er ganske imponerende, sier Hoksrud.
Dette er absolutt noe flere politikere bør prøve. Jeg vil gjerne få poengtere at skal man være statsråd med ansvar for dette området, så bør det være obligatorisk å ha prøvd å kjøre lastebil på en vanlig norsk vei. Dette var veldig lærerikt, og jeg vil rette en stor takk til Terje Tandberg og Audun Tandberg for at de stilte bil, tid og ressurser til disposisjon og dermed gjorde dette mulig, avslutter Hoksrud.
To fornøyde karer med stor kompetanse på hvert sitt område: Audun Tandberg (t.v.) og Bård Hoksrud i FrP. (Foto: NLF/Kari Brun Ågotnes)