NHO Logistikk og Transport (NHO LT) har presentert sine synspunkter til Samferdselsdepartementet på norsk godstransport sin posisjon i et fremtidig europeisk transportmarked. Kort oppsummert mener organisasjonen at det bør kunne åpnes for fri kabotasjekjøring i syv dager, fordi det vil forenkle kontrolloppgaven for myndigheter og oppdragsgivere. ( Les NHO LTs innspill i sin helhet her.)
Til at.no understreker NHO LTs næringspolitiske direktør Erling Sæther at
et forbud mot kabotasje vil svekke konkurransen og øke kostnadene for næringslivet.
NLF er for konkurranse, men det må skje på like vilkår, og den konkurransen som kabotasjekjøringen hittil har brakt med seg er alt annet enn det, sier administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo.
Kabotasje både lovlig og ulovlig har presset prisene på godstransport i Norge. Det blir stadig vanskeligere for norske transportører å dekke inn lønns- og driftskostnader, samtidig som de skal betale skatter og avgifter til staten.
NHO LT skilter med at de sysselsetter 9 000 biler i Norge. NLF, med sine 15 000 biler i ryggen, finner det besynderlig at de ikke er mer bekymret for hvordan disse bilene skal kunne konkurrere mot transport til sterkt dumpede priser, uttaler Mo.
Det vi frykter er fremvekst av en sosial underklasse som vil utkonkurrere den norskeide godstransportbransjen. Konkurranse kan ikke foregå på like vilkår så lenge lønns- og arbeidsutgiftene mellom de forskjellige landene i EU ikke er harmonisert. Det NHO LT nå foreslår er i realiteten å avvikle den norske langtransporten, noe som mildt sagt oppfattes fiendtlig mot hele bransjen. Fra vår side er det viktig å understreke at hvem som helst kan etablere seg i Norge og starte transport av gods. Samtidig betaler de merverdiavgift, bompenger og skatter og avgifter på lik linje med andre. Et system der deler av bransjen slipper unna både moms, bom og skatt, slik NHO LT faktisk tar til orde for, vil aldri kunne kalles konkurranse, avslutter Geir A. Mo.