NLF stod i spissen for en samlet næring. Det ga resultater. Takk til statsråden som så ekspeditt satte Vegdirektoratets vedtak til side og instruerte dem til å høre på næringen, sier Geir A. Mo.
I oktober i fjor ble det kjent at
Vegdirektoratet innførte begrensinger i bruk av akselløft, på bekostning av trafikksikkerhet og fremkommelighet for tunge kjøretøy på norske vinterveier. En hel bransje sto samlet og presset på og argumenterte for at akselløft i Norge fremdeles skulle være tillatt. Kort tid etter at et møte med Marit Arnstad, gikk det ut
en melding om at "norsk" akselløft fremdeles skulle være tillatt. Nå har EU-kommisjonen bekreftet at denne særnorske bestemmelsen er i orden.
Tunge kjøretøy kan nå kjøre med hevet aksel ved behov for å sikre et godt grep, sier samferdselsministeren i en pressemelding.
En forutsetning for slik bruk av akselløft er at føreren av kjøretøyet kun bruker hevet løpeaksel ved behov, og kun så lenge behovet for økt framkommelighet tilsier det, skriver Samferdselsdepartementet.
Les hele pressemeldingen her.