Forskningsprosjektet til Transportøkonomisk institutt (TØI) heter "Safe Foreign Transport" (SAFT), og skal undersøke utenlandske godstransportører, både på vei og sjø. En del av bakgrunnen for prosjektet er EUs forespeilede liberalisering av kabotasjereglene. TØI vil blant annet beregne utenlandske godstransportørers ulykkesrisiko, og komme med forslag til tiltak som kan håndtere disse utfordringene. De har også som mål å evaluere effektene av en eventuell liberalisering med tanke på økte andeler utenlandske aktører og ulykkesrisiko.
I likhet med den fakta og dokumentasjon vil vi få som et resultat av
Kabotasjestudien, ser vi frem til å få dokumentert ulykkesrisikoen som utenlandske transportører utgjør på norske veier, sier Geir A. Mo.
For NLF er trafikksikkerhet høyt prioritert og dersom et forskningsprosjekt som dette kan bedre denne, er det veldig positivt, fortsetter han.
Forskningsprosjektet, som ferdigstilles i 2015, er også nok et signal om at næringens rammebetingelser tas på alvor. I
TØIs egen beskrivelse av prosjektet står det blant annet:
"Dersom norske begrensninger på kabotasje forsvinner, vil vi få hardere konkurranse mellom norske og utenlandske aktører, kanskje med et ytterligere press om å kutte kostnader. Det spekuleres allerede i dag om at utenlandske sjåfører velger bort bomveger og ferger til fordel for smalere, brattere veger som er mindre egnede for tungtransport for å spare penger."
Det er avgjørende for godstransportnæringen å ha gode rammebetingelser på like vilkår. Bare sånn kan NLFs medlemmer delta i konkurransen samtidig som trafikksikkerheten ivaretas, avslutter Mo.