Vegdirektoratet ønsker å øke andelen bilister som bruker bompengebrikke, fordi det koster bompengeselskapene mye å spore opp bilister for å sende regning. En måte å gjøre dette på er å sette opp prisen for passering uten brikke, sa Vegdirektoratet til Aftenposten søndag.
I stedenfor å heve prisen for de som passerer uten brikke, burde norske myndigheter få fortgang i kravet om obligatorisk brikke med bankgaranti, som NLF har krevd i flere år, sier administrerende direktør Geir A. Mo.
På den måten er man også garantert betaling fra de trafikkantene som i dag ikke betaler regningen når den blir sendt ut i ettertid, nemlig utenlandske trafikkanter.
Statens Innkrevingssentral har ikke mulighet til å be land utenfor Norden om hjelp til å kreve inn ubetalte bøter. I Aftenposten fredag sto en artikkel om utenlandske kriminelle som slipper unna straff på grunn av dette. 19 000 bøter til utenlandske statsborgere, på til sammen 149 millioner kroner, ligger ubetalt, skriver Aftenposten.
Det sier seg selv at det er mer gevinst for bompengeselskapene å kreve brikke fra alle inkludert de som statistisk sett ikke betaler for seg, fremfor å sette opp prisen for de som passerer uten brikke, understreker Geir A. Mo.
Poenget til Vegdirektoratet er at de vil øke inntjeningen og gjøre den mer effektiv. NLFs krav om obligatorisk brikke med bankgaranti for alle tunge kjøretøy er en effektiv måte å gjøre dette på. Samtidig som det vil gjøre spleiselaget mer rettferdig ved at alle som ferdes på veien også tunge, utenlandske kjøretøy må være med å betale for den.
Les også:
Ber Arnstad om fremdriftsplan for obligatorisk brikke
Hva er relativt kort tid, statsråd?