Veier
Regjeringen slår fast at det skal utarbeides en nasjonal motorveiplan, noe NLF ser på som veldig positivt. Vi forutsetter da nasjonale hovedfartsårer og at vi nå får en samlet plan for å utbedre de mest trafikktunge og -belastede strekningene. NLF har et godt utarbeidet forslag til hovedveier klart og bidrar gjerne med innspill til denne planen, sier en fornøyd adm. direktør i NLF Geir A. Mo.
H/FrP-regjeringen sier videre at de vil vektlegge effektive, sikre og miljøvennlige veier. Da må NLF også anta at det inkluderer riks- og fylkesveier, og at disse oppgraderes til å sørge for nødvendig varetransport også i distriktene. Bare da kan den nye regjeringen oppfylle visjonen om at verdiskapingen skal stimuleres i hele landet, fortsetter han.
NLF setter trafikksikkerhet i høysetet og er glade for at trafikksikkerhet er omtalt flere ganger i den politiske plattformen. Regjeringen inviterer til samarbeid med private når det gjelder utbygging av døgnhvileplasser. NLF legger til grunn at dette innebærer en raskere utbygging av de 80 plassene som er vedtatt utbygd de neste 10 årene. Dette er helt avgjørende for å rette opp mange års urett for våre yrkessjåfører, påpeker Mo.
Modulvogntog
Geir A. Mo er fornøyd med at det nå åpnes for permanente løsninger for modulvogntog, ikke bare prøveordninger på utvalgte strekninger. Det må imidlertid ses i sammenheng med veiutbygging; motorveier tilpasset vekt og størrelse er avgjørende for at dette skal være et velfungerende tiltak, sier han.
Næringsvirksomhet
Den nye regjeringen slår fast at vei og bane skal rustes opp for å styrke et allsidig og bredt næringsliv. Det må også bety at de fortsatt ønsker en norsk transportnæring og at gode rammebetingelser skal sikre det. Vi stiller gjerne opp som den nye samferdselsministerens sparringspartner om hva som skal til for å sikre konkurransekraften, trygge arbeidsplasser og styrke nasjonalt eierskap, sier Mo. Han fortsetter: Her vil det være viktig å fortsette arbeidet mot ulovlig kabotasje, sosial dumping og den etterfølgende kriminaliteten på veiene våre. Dette er ikke nevnt eksplisitt i erklæringen, og det er vi skuffet over.
Nytt uavhengig veitrafikktilsyn
NLF har arbeidet iherdig for økt kontroll de siste årene og hilser derfor et nytt uavhengig veitrafikktilsyn velkommen. Vi har foreslått et mye tettere samarbeid mellom Tollvesenet, Skatteetaten, Arbeidstilsynet, Statens vegvesen og Politiet og mener det er avgjørende for effektivitet. Arbeidet bør samles i det Veitilsynet som allerede er etablert, og at dette omorganiseres og gjøres uavhengig av Vegvesenet. En slik samordning og styrking kan gi stor effekt i arbeidet mot useriøse aktører i transportnæringen, understreker Geir A. Mo.
Når regjeringen i sitt verdigrunnlag setter opp konkurransekraft for norske arbeidsplasser som et viktig satsingsområde, blir NLF positivt nysgjerrige. Vi leser det som at et nytt veitrafikktilsyn skal gjøre noe med for eksempel de ulike konkurransevilkårene i bransjen og at det kan legges opp til strengere og mer effektiv kabotasjekontroll. En overordnet, effektiv og operativ etat med fullmakt innen kjerneområdene for samferdsel, kan gi store gevinster for samfunnet generelt, påpeker Mo.
Gods til sjøs
NLF hilser regjeringens ønske om mer gods til sjøs, velkommen. Her er det mye å hente ved god logistikkplanlegging. Imidlertid må ikke regjeringen glemme at gods skal fra en båt og så videre ut i vårt langstrakte land. Ergo kan arbeidet med mer gods til sjøs ikke ses på alene, men må være et av flere ledd i en naturlig infrastruktur ved store transportknutepunkt. Gods til sjøs vil alltid bare være godstransport til og fra godssentraler ut til sluttbruker er det lastebilen som må gjøre jobben, forklarer Mo.
Positiv, men mangler helhet
Geir A. Mo er generelt positiv til den nye regjeringens politiske plattform.
De samferdselspolitiske målene er på mange områder tydelige; det ønskes et løft, noe som er helt nødvendig. Det tenkes også nytt, noe forslaget om et eget statlig selskap for veibygging tyder på. Invitasjonene til mer samarbeid med det private på flere punkter innen samferdselsplanlegging, kan bidra til å redusere den altfor lange planleggingstiden i Norge.
Vi savner dog en noe mer helhetlig tenkning, og ønsker oss en overordnet transportpolitikk der utfordringer ses i sammenheng. Det er mange positive enkeltdeler, men skal disse være realistiske må finansieringen være på plass, understreker Mo.
NLF har lenge vært kritisk til den altfor omfattende bruken av bompenger som finansieringsgrunnlag for veiutbygging. Den nye regjeringen varsler en utflating i bruken. Det er positivt, men langt fra nok. En reell nedgang i bruken av bompenger må på plass i de prosjektene som planlegges, og det må på plass en effektivisering og rasjonalisering i antall bompengeselskaper, avslutter Geir A. Mo.