Da russiske myndigheter gjorde det kjent at de vil ha tilleggsgarantier fra transportører som bruker såkalt TIR-carnet som tollgaranti, var planen at kravet skulle tre i kraft fra midten av august. Senere ble den utsatt til medio september.
TIR-ordningen innebærer i korte trekk at en transportør får kontrollert at lasten i bilen stemmer overens med beskrivelsen i carnetet. Dette gjøres ved tollstedet i avgangslandet. Deretter plomberes bilen, og den kan passere alle grenseoverganger ved å fremvise TIR-carnetet og få dette stemplet. I ankomstlandet kontrollerer igjen tollmyndighetene at lasten og beskrivelsen av den stemmer overens. Dette letter tollavviklingen når man skal gjøre mange grensepasseringer. I Norge er det NLF som utsteder TIR-carnet. ( Les mer om ordningen her.)
Situasjonen er svært uklar etter at Russland varslet krav om tilleggsgarantier, og hverken IRU (Den internasjonale vegtransportunion) eller FNs organer har så langt lykkes i å få dem til å snu i saken. I forrige uke gikk det imidlertid ut et brev fra russiske myndigheter om at de nye kravene først og fremst skulle gjelde grensekryssende transporter over Russlands østlige og sentralasiatiske grense.
NLF har hatt jevnlig kontakt med norske tollmyndigheter om saken og har kontaktet hver enkelt av de norske brukerne av TIR-carnet for å informere om situasjonen. Pr dags dato er ingen norske transportører direkte berørt av saken. Det er heller ikke meldt om at noen andre europeiske transporter har blitt avkrevd tilleggsgaranti så langt.